12 oktober 2003
Daewoo Kalos

Daewoo Kalos

Warm onthaal voor Daewoo Challenge in Seoel

12 oktober 2003 | De Britse avonturiers Richard Meredith en Phil McNerney werden op woensdag 8 oktober warm onthaald bij de fabriek waar hun auto, waarmee ze tijdens een verbazingwekkende en actievolle tocht voor het goede doel de halve wereld zijn rondgereisd, oorspronkelijk werd geproduceerd.

Honderden werknemers van de GM Daewoo Bupyung fabriek in Incheon, Zuid Korea, applaudiseerden en juichten toen het tweetal hun Daewoo Kalos hatchback aan het einde van hun marathontocht van Londen naar Seoel de fabriek in reden. Gadegeslagen door een TV-ploeg en onder begeleiding van een locale meidenpopgroep werden de avonturiers welkom geheten door Nick Reilly, GM Daewoo's Chairman and Chief Executive. "Wat jullie hebben bereikt is op zijn zachts gezegd verbazingwekkend", verklaarde Reilly. "Jullie hebben aangetoond te beschikken over moed, doorzettings-vermogen, uithoudingsvermogen en besluitvaardigheid - vaak op zeer zware momenten - en wij zijn bijzonder trots op jullie". Vervolgens overhandigde hij het Britse duo een cheque van 60.000 euro die bestemd is voor SOS Kinderdorpen, de internationale organisatie voor het welzijn van kinderen. De donatie zal worden gebruikt om de bouw van een 'familiehuis' in het SOS Kinderdorp in Bharatpur, Nepal, te financieren.

Richard Meredith en Phil McNerney trotseerden zandstormen, bureaucratie, van wapens voorziene rebellen, relschoppers, onverwachte routeveranderingen en enkele van de meest ongastvrije gebieden ter wereld om hun opmerkelijke tocht voor het goede doel, over een afstand van 19.000 kilometer door 25 landen, te volbrengen in een bijna standaard Daewoo Kalos hatchback. Meredith, een 55-jaar oude auteur, en McNerney, een 26-jarige student aan de Merseyside universiteit, vertrokken op 9 juni in hun 1.4-liter Kalos vanuit het hoofdkwartier van GM Daewoo in Luton, 50 kilometer ten noorden van Londen. Hoewel dit eigenlijk een auto is zoals hij normaliter van de productielijn komt, is de auto door GM Daewoo voorzien van een versterkte wielophanging, bodemplaatbescherming, een vergrote brandstoftank, extra verlichting, een bull-bar, sterkere banden en een bagagebox op het dak. Zonder technische ondersteuning of hulp van buitenaf zetten Richard en Phil hun vizier op Incheon in Zuid Korea, waar de Kalos geproduceerd was. "Toen we vertrokken waren er nog veel onzekere factoren", blikt Richard, afkomstig uit Newport Pagneel, Bucks, terug. "Voor aanvang van de reis kreeg ik vaak de vraag te horen: Waarom een Daewoo? En mijn reactie daarop was steevast: Waarom niet? Zeker, Phil en ik waren nerveus, maar meer om hetgeen ons te wachten stond dan om de auto".

Daewoo Kalos

Op 10 juni kwamen de twee reizigers aan in Hazeldonk, op de grens tussen Nederland en Belgie, voor de eerste tussenstop op hun lange reis. Meredith: "Ik ben zenuwachtig en tegelijkertijd enorm opgewonden". De twee Britten werd daar in het Europese Onderdelen Distributie Centrum van GM Daewoo onder meer ontvangen door vertegenwoordigers van de Koreaanse ambassade in Nederland en Belgie, de President van Daewoo Motor Benelux, de Korean Trade Association en vertegenwoordigers van de Belgische en Nederlandse SOS Kinderdorpen organisaties De nervositeit van het moedige stel voor de reis was bepaald niet misplaatst. Tot de vele gevaren die zich op hun pad bevonden, behoorden ondermeer zandstormen in Afghanistan, tot de tanden bewapende rebellen met Kalashnikovs op weg naar Pakistan, opstandelingen in Bangladesh en de inbeslagname van de opvallende auto door douanebeambten bij diverse grensovergangen. Het probleem in Afghanistan werd overwonnen door een verbazingwekkende, muti-nationale inspanning van onder andere de Nederlandse luchtmacht met behulp van een gigantisch militair Hercules transportvliegtuig. Richard en Phil wisten de bevelhebber op de luchtmachtbasis in Termez, Oezbekistan, over te halen de Nederlandse piloten onder zijn bevel toestemming te verlenen de avonturiers over het probleemgebied heen te vliegen naar Kaboel. Een fantastisch gebaar dat Richard en Phil er van weerhield hun reis af te moeten breken.

Vervolgens volgde er een zenuwslopende tocht van Kabul naar Pakistan, door Richard en Phil omschreven als 'de meest beangstigende ervaring' van hun leven, en waarbij hen werd aangeraden de tocht voor het vallen van de nacht te voltooien. Gebombardeerde gebouwen, waarschuwingen voor landmijnen, militaire tanks langs de kant van de weg, rebellen met Kalashnikov geweren, woestijnhitte, stof en kronkelweggetjes, tezamen zorgend voor een zucht van verlichting bij het bereiken van de Pakistaanse grens. In Bangladesh waren het geen aardverschuivingen of militaire tanks die de voortgang van hun tocht dwarsboomden, maar opstandelingen die protesteerden vanwege een politieke aanslag. Richard en Phil bevonden zich in het centrum van de hoofdstad Dhaka, terwijl hun Kalos op het nabijgelegen vliegveld stond. Om hun en de auto met elkaar te herenigen huurden ze een ambulance die het 'gewonde' paar inclusief sirenes en zwaailichten door de verhitte menigte loodste. Ondanks de tegenslagen was er echter ook sprake van bijzonder vredige en warme momenten. De tocht stond in het teken van SOS Kinderdorpen, een van 's werelds grootste organisaties voor het welzijn van kinderen, met bijna 450 speciaal gebouwde dorpen wereldwijd. Richard en Phil hebben 14 van deze dorpen bezocht tijdens hun reis.

Tijdens het vieren van hun aankomst bij het internationale hoofdkantoor van GM Daewoo in Incheon/Seoel, prees Richard hun robuuste auto. "Zijn prestaties en betrouwbaarheid waren voorbeeldig. Gezien de toestand waarin een aantal wegen verkeerde, hield de auto zich fantastisch. Bovendien heeft GM Daewoo ons geweldig gesteund, geadviseerd en geholpen bij het oplossen van problemen. We hadden ons geen betere en enthousiastere partner voor kunnen stellen".