8 oktober 2003
Peugeot 307 CC

Peugeot 307 CC

Peugeot introduceert 307 CC

8 oktober 2003 | De 307 CC is een echte coupe en een echte cabriolet met vier volwaardige zitplaatsen en biedt een passend antwoord op de vele uiteenlopende wensen van de klant, wensen die op een punt grote overeenkomst vertonen: het verlangen naar het pure genieten tijdens het rijden. De 307 CC is een auto die past bij allerlei levensstijlen: als tweede auto, als eerste auto voor de moderne, actieve vrouw of man, of voor iemand die gewoon gek is op auto's.

De 307 CC is er in twee uitvoeringsniveaus. Het eerste niveau heeft naar keuze een 1.6 l benzinemotor van 80 kW met vijfbak of een 2.0 benzinemotor van 100 kW, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat. Het topmodel is een nog exclusievere uitvoering met een 2.0 l motor van 130 kW. De 307 CC deelt het platform met dat van de 307 berline, maar de overhang achter is 14 cm langer waardoor de totale lengte van de auto 4,34 m bedraagt. De kracht van het ontwerp schuilt in het bijeenbrengen van de ogenschijnlijk tegenstrijdige structuren van een coupe en een cabriolet, waardoor aan de wensen van de liefhebbers van beide soorten auto's werd voldaan.

Het eigenzinnige front met de heldere, grote koplampunits loopt via een kleine knik over in de riante en schuin liggende voorruit. De stevige voorruitstijlen vormen het begin van de dakboog die aan de achterzijde rond afloopt. De strakke lijnen van de royale bagageruimte en de achterlichten in de vorm van diodes onderstrepen het dynamische concept van het ontwerp. Als het dak met de achterruit is weggeklapt, is de auto een cabriolet waarvan het interieur, dat ruim plaats biedt aan vier inzittenden, naadloos aansluit bij de vormen van de carrosserie. Voorin zijn verstelbare sportstoelen geplaatst die over een lengte van 230 mm verstelbaar zijn. De bagageruimte heeft een inhoud van 350 dm3 bij de coupe en 204 dm3 bij de cabrio en is afgescheiden van het dakmechanisme. Door middel van een rolgordijn kan de ruimte voor het dak afgescheiden worden van de rest van de bagageruimte. Daarbij is ook nog ruimte gevonden voor een volwaardig reservewiel.

Peugeot 307 CC

Bij de 307 CC werd veel aandacht besteed aan de wegligging en de auto kreeg het onderstel dat in de 307 berline en SW inmiddels een reputatie heeft opgebouwd, met McPherson-veerpoten voor, schroefveren en hydraulische schokdempers en een achtertrein met een flexibele traverse. De afstelling van het onderstel is aangepast aan het karakter van de auto, de gewichtsverdeling en de prestaties van de motoren. Verder beschikt de auto over variabele, elektrohydraulische stuurbekrachtiging. De CC beschikt over een versterkte structuur waardoor de kwaliteiten van het onderstel optimaal benut kunnen worden en die een optimale bescherming biedt aan alle inzittenden. In de EuroNcap is de auto goed voor 4 sterren. Omdat de auto ook als cabriolet kan worden gebruikt, is er extra aandacht besteed aan de bescherming van de inzittenden in het geval dat de auto over de kop zou slaan. Zo zijn er plaatstalen verstevigingen aangebracht die de krachten die vrijkomen bij een botsing, goed verdelen en via de structuur afvoeren. Bovendien is ook achterin een schutbord gemaakt dat de basis vormt voor de roll bars die, als dat nodig is, in een fractie van een seconde omhoogkomen. Samen met de sterke voorruitstijlen worden de passagiers zo optimaal beschermd. Daarnaast zijn er nog de volgende veiligheidsvoorzieningen: adaptieve frontairbags, zij- en hoofdairbags, 3-punts gordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers en alle andere beschermende voorzieningen die standaard zijn op elke 307.

Er is keuze uit 10 carrosseriekleuren: vier zijn er nieuw - Rouge Babylone (felrood parelmoer), Gris Manitoba (grijsgroen), Prune Montecristo (paars) en Gris Fer (staalgrijs); de andere 6 zijn bekend van de 307 - Bleu Recife, Gris Aluminium, Noir Obsidien, Jaune Persepolis, Bleu de Chine en Rouge Aden.