6 oktober 2003
Toyota Yaris (1999 - 2005)

Toyota Yaris (1999 - 2005)

Stoelen Toyota Yaris veiligste volgens ADAC

6 oktober 2003 | De ADAC, de Duitse zustervereniging van de ANWB, heeft recent bij verschillende compacte auto's getest hoeveel bescherming de stoelen bieden bij een aanrijding van achteren. Ondanks de concurrentie van nieuwere modellen, kwam de Toyota Yaris samen met de Smart City Coupe met de hoogste score uit de bus.

Hoewel er geen Europese veiligheidsnormen zijn voor bescherming tegen een whiplash, kunnen aanrijdingen van achteren veel meer letsel veroorzaken dan soms wordt gedacht. Als een auto van achteren wordt aangereden, heeft het hoofd van de inzittenden de neiging achterover te klappen. Daarbij wordt uiteraard veel druk op de nek uitgeoefend. Bij een snelheid van slechts 10 km/h lopen inzittenden soms al permanente schade op aan de nek. Een whiplash is niet alleen zeer pijnlijk, maar ook nog eens erg kostbaar om te behandelen.

De ADAC-botsproeven van 2003 vergroten de aandacht voor dit tot dusver nagenoeg genegeerde onderdeel van passieve veiligheid. De ADAC heeft bij 10 verschillende compacte auto's getest hoeveel bescherming ze bieden tegen een whiplash, in geval van een aanrijding. De stoelen van de 10 geteste auto's zijn op twee vlakken met elkaar vergeleken. Ten eerste werd getest of de stoelen een adequate bescherming bieden tegen het whiplasheffect. Ten tweede werd gecontroleerd of de stoelen een stevige constructie hebben en een stabiele ondersteuning geven aan de inzittenden. Van de 10 auto's bleek de Yaris uiteindelijk over de beste stoelen te beschikken.

Toyota Yaris (1999 - 2005)

De stoelen van de Toyota Yaris zijn uitgerust met een whiplash reducerend systeem (WIL-systeem: Whiplash Injury Lessening). Het WIL-systeem is toegepast om bij een aanrijding van achteren de kans op een whiplash te verkleinen. De efficientie van het systeem (bewezen door de tests van de ADAC) wordt alleen geevenaard door de eenvoud en het vernuft ervan. De rugleuning van de WIL-stoelen heeft een speciale constructie, die er samen met de hoofdsteun voor zorgt dat het lichaam van de inzittende altijd de juiste houding heeft. Bij een aanrijding van achteren laat de rugleuning toe dat het onderste gedeelte van het lichaam naar achteren beweegt. Hierdoor bevinden de rugleuning en de hoofdsteun zich dichter bij het bovenste gedeelte van de romp, de nek en het hoofd. Deze delen van het lichaam worden zodoende volledig ondersteund, waardoor het hoofd niet achterover kan klappen.

Dankzij de eenvoud van het systeem rust Toyota alle personenauto's standaard met het WIL-systeem uit. WIL-stoelen werden in 1997 voor het eerst toegepast in de eerste massageproduceerde hybride-auto: de Toyota Prius.