25 september 2003
 

MG ZT

MG introduceert ZT 260 V8 in Engeland

25 september 2003 | Deze week heeft MG Rover Group de V8-aangedreven MG ZT 260 V8 geintroduceerd. De achterwielaangedreven auto, die beschikbaar komt als MG ZT en MG ZT-T, is uitgerust met een 260 pk sterke 4.6-liter V8 krachtbron en levert een koppel van 410 Nm. De ZT 260 V8 is per direct beschikbaar voor de Engelse markt. Vanaf begin volgend jaar zijn de krachtige V8-uitvoeringen van de MG ZT ook in Nederland beschikbaar.

De ZT 260 is een volledig doorontwikkelde versie van de voorwielaangedreven ZT. Slimme montagetechnieken hebben er voor gezorgd dat de grotere motor en de aandrijflijn naar de achterwielen konden worden verwerkt in de bestaande body, zonder grote visuele aanpassingen. Onderhuids is het platform grotendeels nieuw, met aanzienlijke veranderingen aan veel functionele systemen om de gewijzigde aandrijflijn te kunnen herbergen en om een auto met een groots rijkarakter te kunnen realiseren. Recent was een ontwikkelingsmodel van de MG ZT-T V8 nog te zien op de zoutvlakten van Bonneville, in Utah, waar MG met een speciaal getunede V8 uitvoering een topsnelheid van ruim 360 km/u op de klokken zette.

MG ZT

Aan de buitenkant zijn er maar weinig aanwijzingen te zien voor de carrosserieveranderingen die noodzakelijk waren om de nieuwe krachtbron voor de achterwielaandrijver te kunnen herbergen. Sterker nog, de ZT 260 beschikt over dezelfde vormgeving als de voorwielaangedreven ZT's. Verregaande aanpassingen zijn aangebracht aan de bodemplaat, met een nieuw ontwerp voor de onderplaat voor en achter en een vergrote transmissietunnel om plaats te bieden aan de in de lengterichting geplaatste versnellingsbak. Een nieuwe productielijn is speciaal naast de bestaande lijn in werking gesteld om een continu hoge kwaliteit voor deze carrosserieveranderingen te garanderen.

De ZT 260 maakt gebruikt van de bekende 4.6-liter V8 krachtbron van Ford, die op grote schaal wordt gebruikt in Noord Amerika voor de aandrijving van de Ford Mustang. De motor is op diverse gebieden gewijzigd in verband met de ruimte onder de motorkap. Bovendien hebben de ingenieurs van MG nieuwe controlesystemen ontwikkeld voor het in- en uitlaatsysteem en de emissie-uitstoot om er voor te zorgen dat de auto voldoet aan de strenge Europese geluidsnormen, zonder dat daarbij vermogens- of koppelverlies optreedt. Het uitlaatsysteem, met dubbele uitlaatpijpen over bijna de gehele lengte van de auto, wordt gekenmerkt door nieuwe, dubbele uitlaatdempers aan beide zijden. Het systeem produceert een klassieke V8 sound, terwijl het in het interieur stil blijft tot aan het moment dat het gaspedaal wordt beroerd en het geluid van een echt raspaard weerklinkt.

MG ZT

De ZT 260 is uitgerust met een handgeschakelde vijftraps Tremec TR 3650 versnellingsbak die in Noord Amerika wordt gebouwd. Het geheel is aanzienlijk gewijzigd om aan de wensen van MG te voldoen en beschikt over een unieke samenstelling van de versnellingen voor het veeleisende gebruik op de Europese wegen. De ingenieurs van MG hebben tevens een nieuw schakelsysteem ontwikkeld met een dubbele, hydraulische koppelingbediening om precieze en optimale schakel-wegen te garanderen. De achteras is voorzien van een Dana Hydratrak limited-slip differentieel, dat gebruik maakt van een schottenpomp voor een soepele en naadloze overdracht van het koppel op de beide achterwielen in het geval van een doorslippend achterwiel. De besturing en wielophanging van de ZT 260 zijn doorontwikkeld om de prestaties van de V8 krachtbron te kunnen verwerken. Het ontwikkelingsteam heeft voortgeborduurd op het klassieke rijgedrag van de MG ZT om te zorgen voor een soepele, vloeiende en gemakkelijk te corrigeren controle over de auto onder alle rij-omstandigheden. De stuurbekrachtiging, voorzien van een hoge capaciteitspomp, verloopt nu via een aan de voorkant gemonteerde tandheugelconstructie die een uitstekend gevoel en dito feedback doorgeeft aan het met leer beklede stuurwiel.

De V8-serie wordt zowel voor de ZT sedan als de ZT-T Tourer beschikbaar en is er in twee uitrustingsniveau's. De prijzen voor MG ZT 260 V8 beginnen in het Verenigd Koninkrijk bij £ 27.995,-, met een vanafprijs van £ 32.750,- voor de luxere SE. De MG ZT-T 260 V8 is er in Engeland vanaf £ 28.995,-. De ZT 260 komt in eerste instantie in het Verenigd Koninkrijk op de markt en zal volgend jaar ook in andere landen worden geintroduceerd. Voor de Nederlandse markt zijn de uitvoeringen, uitrustingsniveaus en prijzen voor de MG ZT & ZT-T 260 V8 nog niet bekend.