18 september 2003
Opel Insignia

Opel Insignia

Insignia toont Opel van de toekomst

18 september 2003 | Opel heeft op de internationale autoshow van Frankfurt (11 tot 21 september) de Insignia gepresenteerd; een visie op de Opel van de toekomst en een ontwerp met een nieuw vormgevingsconcept. Naast het design, bevat de Insignia tal van innovaties, zoals het gebruik van LED-verlichtingstechnologie en pantograafdeuren en -achterklep.

Dat Opel breekt met het conservatieve silhouet van een sedan, blijkt uit de coupe-achtige koetswerklijnen en designdetails zoals de lange motorkap met golvende A-stijlen of de spits toelopende voor- en achterzijde. De korte overhangen, de evenwichtige proporties (4803/1914/1414 mm) en de grote spoorbreedte (1666 mm) versterken het dynamische karakter nog meer. Het radiatorrooster met driedimensionaal effect is een symbool van de merktrots, een verwijzing naar grote auto's die niet weg te denken zijn uit de traditie van Opel. Het is geperst uit massief aluminium en wordt geflankeerd door grote inlaatopeningen. Vanaf de zijkant gezien zijn de lijnen dynamisch. De schouderlijnen vertonen ter hoogte van de voor- en achtervleugels welvingen, die sterk aan spieren doen denken. Een ingetogen chroomomlijsting beklemtoont de vormgeving van de ruiten, ontdaan van storende B-stijlen. Het design van de grote 21 inch velgen uit glanzend aluminium met gepolijste elementen, neemt stijlelementen van het koetswerk over en vormt daarmee een opvallend element op het silhouet van de Insignia.

Opel Insignia

De deurgrepen zijn verzonken uitgevoerd en zijn daardoor nauwelijks zichtbaar in de flanken. Ze worden automatisch geactiveerd als de eigenaar de Insignia nadert. Het Open & Start transpondersysteem identificeert de eigenaar via een gecodeerde, tegen diefstal beveiligde radiografische afstandsbediening die de traditionele autosleutel vervangt. Door het indrukken van een toets, openen of sluiten elektromotoren de achterruit en de achterklep. Een in de deurhendel verborgen knop zorgt eveneens voor een Sesam-open-u effect. Als de gebruiker hem indrukt, nadat de voordeuren ontgrendeld zijn, schuiven de achterdeuren naar achter alsof ze door een onzichtbare hand worden verplaatst. Volgens de standaard VDA methode heeft de koffer een inhoud van 410 liter wanneer de Insignia als vier- of vijfzitter wordt gebruikt. Door de achterzetels volledig naar voren te kantelen, kan een volkomen vlakke laadruimte met een inhoud van 970 liter worden gecreeerd.

De Insignia kan veel gedaantes aannemen. Aansluitend op de traditie van Opel-interieurs, laat de Insignia een nieuwe vondst zien: het deel van de middentunnel dat de twee individuele achterstoelen scheidt kan onder de laadvloer geschoven worden, waarna een elektrisch uitklapbare vijfde stoel verschijnt. De tunnel, bekleed met leder en voorzien van inlegwerk uit Macassar ebbenhout, verbergt nog meer geheimen: de ontwerpers integreerden een dvd-speler met uitklapbaar scherm, een koelbox met ruimte voor twee flessen champagne en een speciale box voor het bewaren van sigaren. Ondanks die luxe accessoires voor de achterpassagiers bestaat er geen twijfel over wie de touwtjes in handen heeft in de Insignia: de bestuurder. De cockpit met driedimensionale instrumenten en controlesatellieten voor de belangrijkste functies, en gemaakt van glanzend en gepolijst aluminium, is afgestemd op de behoeften van de bestuurder, zodat hij of zij zich volledig op het essentiele kan concentreren. Alle secundaire bedieningspanelen, zoals het infotainmentsysteem en de airconditioning, zijn verborgen onder ingenieuze schuifdeksels op de middenconsole.

Opel Insignia

Ook het montage- en hefboomprincipe met pantograaf dat voor de twee achterdeuren wordt gebruikt, biedt toekomstperspectieven. Met dit systeem kunnen grote deuren eenvoudig worden geopend op kleine parkeerplaatsen of in garages. Zoals bij een schuifdeur, maar dan zonder rails, bewegen de deuren evenwijdig met het koetswerk in plaats van naar buiten open te zwaaien. Door hun voordelen zijn pantograaf-scharnieren met twee draaipunten dikwijls getest in auto's, maar op de Opel Insignia werd nu voor het eerst een deur gemonteerd zonder een groot aantal hefbomen en zonder het design te verstoren. Bij het pantograafsysteem van de achterklep gaat het om een conventioneel ontwerp met scharnierende parallellogrammen. Zowel de grote achterklep als de achterruit openen evenwijdig met het dak met behulp van de afstandsbediening. Ze kunnen dus geopend worden wanneer de auto met de achterzijde tegen een muur geparkeerd staat, te meer omdat ze met elektromotoren werken. Op deze conceptcar zijn overigens in totaal 45 elektromotoren gemonteerd. Ze dienen om de deuren via de afstandsbediening te openen en te sluiten en ook om de zetels automatisch naar voor te schuiven, om de achterpassagiers makkelijker te laten instappen.

Als basis voor het dynamisch concept van de Insignia kozen de Opel-ingenieurs voor een volledig nieuw achterwielaandrijvingsysteem van GM, dat momenteel wordt ontwikkeld voor toekomstige producten wereldwijd. Helemaal in lijn met zijn dynamische karakter wordt de Insignia aangedreven door de 344 pk sterke aluminium V8 motor uit de Corvette, die hem een topsnelheid bezorgt van 250 km/u (elektronisch begrensd) en een acceleratie levert van 0 tot 100 km/u in minder dan zes seconden geeft.