18 september 2003
Renault Megane II sedan

Renault Megane II sedan

Renault Megane Grand Tour en sedan vanaf september in Nederland

18 september 2003 | De Grand Tour en Sedan van de nieuwe Renault Megane zullen in Nederland in september 2003 op de markt worden gebracht. Beide modellen zijn vanaf de aanvang van het programma mee ontwikkeld en hebben beide een sterke persoonlijkheid. De Megane Grand Tour en de Megane Sedan profiteren van alle troeven van de nieuwe Megane familie op het gebied van veiligheid en rijgedrag.

In tegenstelling tot de meeste breaks en sedans op de markt, waarvan de wielbasis en de afmetingen van de achterportieren hetzelfde zijn als die van de hatchback waar ze van afgeleid zijn, beschikken de Megane Grand Tour en de Megane Sedan over een met 61 mm langere wielbasis dan de hatchback. Deze wielbasis vormt een direct voordeel voor de achterste zitplaatsen, waar de knieruimte (230 mm) inmiddels de grootste van het segment is. De achterportieren zijn aanzienlijk langer dan die van de hatchback en vergemakkelijken de instap. Verder is de achteroverbouw 228 mm groter bij de Sedan en 230 mm bij de Break dan bij de Hatchback. Hierdoor ontstaat een laadruimte van 520 dm3.

Renault Megane II sedan

Het benzinemotorengamma bestaat uit drie motoren: de 1.4 16v 98 pk, de 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk. De 1.6 16v en 2.0 16v zijn uitgerust met een variabele inlaatnokkenastiming ten gunste van het brandstofverbruik. Alle drie de motoren hebben 16 kleppen, een dubbele bovenliggende nokkenas en rolgelagerde tuimelaars die de interne wrijving in de distributie met 50% verminderen. Het gamma turbodieselmotoren met common rail-technologie bestaat uit de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk waarvan het maximaal koppel is opgevoerd tot 300 Nm. Een 1.5 dCi 100 pk versie zal later leverbaar zijn. De turbodieselmotor 1.5 dCi met 80 pk vormt het basisaanbod voor de Megane Grand Tour en de Megane Sedan. De vernieuwde common rail-technologie die voor deze motor wordt gebruikt, onderscheidt zich door zijn vermogen om exact de juiste hoeveelheid benodigde dieselolie onder druk te zetten, wat het rendement verhoogt en daardoor ook het brandstofverbruik verlaagt. Vlakbij de uitgang van de motor is een 2-weg katalysator geplaatst, zodat deze sneller op temperatuur komt bij een koude start. Ook beschikt de motor over een elektrisch gestuurd EGR-systeem dat de stikstofoxiden verwerkt. De 1.9 dCi biedt voortaan een koppel van 300 Nm bij 2000 t/min, dankzij een wijziging van de parameters in de rekeneenheid. Deze motor werkt met een turbocompressor met variabele geometrie. Deze is uitgerust met schoepen waarvan de hoek elektronisch geregeld wordt, afhankelijk van de motorbelasting en het toerental. Hij reageert vanaf de lage toerentallen, bij een lage belasting, als een kleine, snel rendement opleverende lichtgewicht turbo. In de hoogste toerentallen gedraagt hij zich als een grotere turbo die het vermogen van de motor snel opvoert. Al de benzine- en dieselmotoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak. De 1.6 16v en 2.0 16v zullen binnenkort ook leverbaar zijn met een pro-actieve automaat met sequentiele bediening.

De variabele stuurbekrachtiging is dezelfde als bij de andere Megane modellen. De bekrachtiging verandert afhankelijk van de snelheid van de auto. Met 16 verschillende karakteristieken past de stuurbekrachtiging zich aan de verschillende rijprofielen aan. Ten gunste van het comfort en rijplezier beschikt deze stuurbekrachtiging over een systeem dat indien mogelijk het stuur weer in de middenstand plaatst. Naar het voorbeeld van de nieuwe Megane bevat het Elektronische Stabiliteits Programma (ESP) een nieuwe functie met onderstuurcontrole waarvan de ontwikkeling het resultaat vormt van onderzoek dat gezamenlijk door Renault en Bosch werd gedaan. Onderstuurcontrole vormt een aanvulling op de ESP dat zonder zijn functie over te nemen, de bestuurder helpt om controle te houden over zijn auto in geval van een plotseling verlies van grip ten gevolge van een noodmanoeuvre. Bovendien zijn de Megane Grand Tour en de Megane Sedan uitgerust met ABS, noodstopbekrachtiging met automatische activering van de alarmknipperlichten, het bandenspanningcontrolesysteem en grote remschijven en remklauwen (280 mm voor en 240 mm achter).

Renault Megane II sedan

De Grand Tour en de Sedan profiteren van de expertise van Renault op het gebied van passieve veiligheid en streven ernaar om het hoogste veiligheidsniveau in hun klasse te bereiken. Ze bouwen voort op de 5 sterren die de 5-deurs Megane, waar ze van afgeleid zijn, in 2002 bij de Euro NCAP crashtests heeft behaald en beschikken over een versterkte constructie die aangepast is aan hun extra gewicht aan de achterkant. Deze constructie is voorzien van absorptiezones en over elkaar schuivende delen voor een optimale vervorming in geval van een aanrijding. Voor wat betreft de bescherming van de inzittenden beschikken ze over talrijke uitrustingen, zoals het meest recente SRP-systeem dat een maximale en dezelfde bescherming biedt aan alle inzittenden en op alle zitplaatsen. Deze voorziening bevat zes airbags: adaptieve airbags met twee volumes en adaptieve veiligheidsgordels met een dubbele gordelspanner en dubbele spankrachtbegrenzer op de twee voorste plaatsen. De dubbele gordelspanners zorgen ervoor dat de voorinzittenden in hun stoel worden gedrukt en niet naar voren kunnen gaan tijdens de aanrijding. De Megane Grand Tour en de Megane Sedan beschikken tevens over twee zij-airbags in de stoelen van de voorinzittenden en over twee zijruitairbags ter bescherming van de hoofden van de voor- en achterinzittenden, ongeacht de grootte van de passagiers. Zo worden volwassenen en kinderen optimaal beschermd. Het gebruik van hoge sterkte staal (HHS) en Dual Phase (sterk staalsoort dat leverbaar is in dun plaatwerk) heeft gezorgd voor een duidelijk verbeterde stevigheid van de voorste stoelframes in geval van aanrijdingen. De twee voorste hoofdsteunen, die dicht bij het hoofd kunnen worden afgesteld, bieden comfort en bescherming tegen nekletsel in geval van aanrijdingen van achteren. De achterinzittenden worden op dezelfde manier beschermd met drie inschuifbare 'kommavormige' hoofdsteunen en 3-puntsgordels met gordelspanner en spankrachtbegrenzer. Bovendien heeft de rugleuning van de achterstoelen een versterkt frame om te voorkomen dat de bagage er tijdens een aanrijding doorheen dringt.