16 september 2003
Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda SUV in de tweede helft van 2004 op de markt

16 september 2003 | De Fiat Panda SUV is de eerste afgeleide van de onlangs gepresenteerde nieuwe Panda en daarmee feitelijk de tweede telg binnen de Panda familie. Hij werd als Simba concept car gepresenteerd op de Bologna en Geneve Motor Show, alsmede op de AutoRAI, eerder dit jaar. Tijdens de IAA Frankfurt maakten pers en publiek kennis met de productieversie die in de tweede helft van 2004 zal debuteren.

Het ontwerp van deze off-road Panda ademt volgens de makers avontuur en reislust. Feitelijk is het de eerste Europese Sports Utility Vehicle in het compacte segment, die terreincapaciteiten combineert met het comfort en de prestaties van de Panda. Uiterlijk is de Panda SUV te herkennen aan de two tone kleurstelling, de grote ronde koplampen en de kunststof carrosseriedelen. Tevens zijn er aluminium beschermingspanelen aangebracht om chassis en motor in ruw terrein te behoeden voor schade. Zijn all-terrain design wordt onderstreept door grote 185/65 R15 wielen en een 169 mm grote bodemvrijheid. De vijfdeurs SUV is 359 cm lang, 160 cm breed en 163 cm hoog. Zijn wielbasis meet 230 cm en de overhang voor en achter bedraagt resp. 743 en 546 mm. De spoorbreedte voor is 137 cm; achter 136 cm.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Onderhuids beschikt de Panda SUV over de 70 pk sterke 1.3 MultiJet 16v, een tweede generatie common rail turbodieselmotor. De Panda SUV is de enige kleine off-roader die wordt voorzien van een dieselmotor kleiner dan 1.900 cc. Dankzij de permanente vierwielaandrijving met visco-koppeling en twee differentielen zal de Panda SUV naar verluid uit de voeten kunnen op onverhard en in bergachtig terrein. Om maximale controle te garanderen onder alle denkbare condities is de Panda SUV voorzien van ABS met EBD, ESP en MSR. De maximale aanrijhoek (voorzijde) is 28 graden; achteruit zelfs 47 graden.