15 september 2003
 

MG ZT-T

MG ZT-T behaalt topsnelheid van 360 km/u

15 september 2003 | MG Rover Group heeft zich aangemeld bij de Guinness World Records organisatie voor vermelding van het wereld snelheidsrecord voor stationwagons. De MG ZT-T, met code-naam X-15, bereikte een topsnelheid van 360,9 km per uur tijdens de 55e Bonneville Speed Week. Dit snelheidsevenement werd in augustus georganiseerd op de zout-vlakten van Utah in Amerika.

In 2002 besloten Nick Stephenson, plaatsvervangend voorzitter van Phoenix Venture Holdings en zelf een dragracer in Engeland, en MG Rover's design director Peter Stevens, in het verleden betrokken bij de McLaren F1 racestal, om een MG stationwagon te ontwikkelen op basis van de toekomstige MG ZT-T met V8 motor.

De achtergrond voor dit project was vierledig:

  • Het voortborduren op de Bonneville geschiedenis van MG, die terug gaat tot 1951 met een reeks van snelheidsrecords
  • Het demonstreren van de fundamentele kwaliteiten van de MG ZT-reeks op het gebied van kracht en veiligheid
  • Het aankondigen van enkele nieuwe, opwindende MG-modellen met V8 motor
  • De bijdrage aan het ontwikkelingswerk in de praktijk voor de geplande ultra high performance versies van de MG XPower SV sportwagen
MG ZT-T

"Het ging hier niet alleen om het vestigen van wereldrecords, maar ook om het tot aan de grens testen van MG autos, onder de meest barre omstandigheden ter wereld. En daarnaast nog eens de uitdaging om te voldoen aan strikte technische en veiligheidsreglementen, die waren vastgesteld door de Southern California Timing Association. Dit alles maakt onze prestatie, een topsnelheid van 360,9 km per uur met een nagenoeg standaard MG ZT-T, des te opmerkelijker", aldus Peter Stevens.

De geschiedenis van MG op het gebied van snelheidsrecords gaat terug tot de jaren dertig, terwijl Lt. Col AT Goldie Gardner in 1951 op de zoutvlakte van Bonneville vertrouwde op de 1.250 cc viercilinder motor met supercharger uit de MG TD voor zijn recordpoging. Hij brak 16 bestaande snelheidsrecords. Ook fameuze coureurs als Stirling Moss en Phil Hill hebben in de zoutwoestijn van Utah records behaald met MG. Temperaturen van ruim 38o C, de hoogte en de geringe grip van het zachte zoutoppervlak betekenen dat het vestigen van een snelheidsrecord in Bonneville nooit eenvoudig is. Daarom benaderde MG vorig jaar de So-Cal Speed Shop uit Californië om een auto te bouwen en in te zetten voor de recordpoging. Daarbij werd Roush Performance verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de krachtbron, een krachtige 6.0-liter V8 met elektronische brandstofinjectie. De motor, zonder intercooler of turbo, leverde 765 pk, genoeg voor het beoogde doel: sneller dan 320 km per uur.

Tijdens de eerste test in juni eerder dit jaar, op El Mirage Dry Lake, bleek al dat de doelstelling haalbaar was, met tijdens de officiele shakedown snelheden van ruim 262 en 290 km per uur. Voordat een auto overigens wordt toegelaten tot de befaamde lange Bonneville-baan moet deze eerst op de korte baan een snelheid van minimaal 280 km per uur realiseren op verschillende meetpunten. Worden er snelheden boven de 295 km per uur bereikt, dan is het verplicht de auto te voorzien van remparachutes die de auto afremmen tot zon 160 km per uur, waarna het reguliere remsysteem zijn werk gaat doen. De snelheidspoging van de MG verliep soepel en snel. Al bij de eerste run op de korte baan realiseerde Bonneville veteraan Pat Kinne een top van 331 km per uur, gevolgd door een flitsende 357 km per uur op het lange traject. Nadat er nog enige fine-tuning aan de auto was uitgevoerd behaalde de ZT-T zijn ultieme topsnelheid, 360,9 km/u.