11 september 2003
 

Mercedes-Benz

Wereldpremieres en toekomsttechniek bij Mercedes-Benz

11 september 2003 | Met twee spectaculaire wereldpremieres en een aantal technische noviteiten staat Mercedes-Benz volop in de belangstelling bij de 60e editie van de IAA, de prominente autotentoonstelling van Frankfurt. Blikvanger bij uitstek is de SLR McLaren supersportwagen. Niet alleen de typeaanduiding, maar ook het slanke silhouet met de schuin naar boven scharnierende portieren refereert aan de legendarische vleugeldeur rensportwagens uit de jaren 50. De toevoeging McLaren verwijst naar Mercedes Formule 1-partner, die een belangrijk technologisch aandeel heeft in de nieuwe SLR.

De door een 5,5-liter, 460 kW (626 pk) Mercedes-AMG V8-compressormotor aangedreven tweezitter is dan ook een staaltje hightech zonder weerga. Net als de F1-racewagens maakt de Mercedes-Benz SLR McLaren gebruik van exotische materialen, zoals een aluminiumlegering voor de wielophanging, keramiek voor de remschijven en koolstofvezel voor de carrosserie. Zelfs de voorste kreukelzone is van dit vederlichte maar oersterke composiete materiaal, een unicum voor een serie-auto. De SLR is voorzien van een 5-traps automaat met drie sportieve schakelprogramma's en bediening naar keuze op het stuur of via de touchshift-functie van de transmissiehendel. Moderne onderstelregelsystemen en veiligheidselementen completeren het pur sang karakter van deze supersportwagen, die in 3,8 seconden van 0-100 km/h accelereert en een topsnelheid heeft van meer dan 330 km/h.

Ook de Vision CLS beleeft in Frankfurt zijn werelddebuut. Deze designstudie verenigt de elegante lijnvoering van een coupe met het comfort en de functionaliteit van een sedan. Zo is de Vision CLS met zijn ranke vierdeurscarrosserie maar royale interieurruimte een opmerkelijke synthese van schijnbare tegenstellingen. Dit wordt ook geaccentueerd door de zescilinder CDI-biturbodieselmotor, die grote kracht (195 kW/265 pk; 560 Nm bij 2.000 tpm) paart aan een bescheiden verbruik (7,5 l/100 km). In de Vision CLS vinden jongste Mercedes-innovaties, zoals het dieselpartikelfilter en de 7G-TRONIC automatische transmissie, toepassing.

Mercedes-Benz

De 7G-TRONIC is een van de belangrijkste noviteiten die Mercedes-Benz op de IAA in Frankfurt presenteert. Deze vijfde generatie automatische transmissie van het merk is het eerste zeventrapssysteem voor personenauto's. De 7G-TRONIC, die dit najaar eerst leverbaar wordt op vijf achtcilindermodellen, kenmerkt zich in vergelijking met de vijftraps transmissie door een lager brandstofverbruik, snellere acceleratie en vloeiendere schakelgangen. Eveneens dit najaar wordt een combinatie van de EU4-emissienorm en het innovatieve dieselpartikelfilter leverbaar voor de CDI-motoren, te beginnen met de viercilinders. Dit door Mercedes-Benz ontwikkelde filter behoeft geen additieven en kenmerkt zich door een zeer lange levensduur. Een andere opvallende dieselontwikkeling van DaimlerChrysler AG is de zogeheten Biotrol, een synthetische dieselbrandstof die geheel uit organische stoffen wordt vervaardigd. Het bijzondere van de aan bestaande brandstoffen toe te voegen biobrandstof is, dat deze de CO2-balans in de atmosfeer niet aantast.

In dit onderzoeksgebied besteedt Mercedes-Benz ook bijzondere aandacht aan hybride aandrijfsystemen. Een treffend voorbeeld hiervan is de 180 kW/245 pk krachtige V6-motor, die wordt ondersteund door twee parallelle elektromotoren. In situaties waarbij de verbrandingsmotor niet het maximale rendement levert (stop-start en dergelijke), nemen de elektromotoren met gezamenlijk 55 kW de aandrijving over, hetgeen een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik en de emissiewaarden.

Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via