10 september 2003
 

Citroen

Citroen toont daadkracht en groei tijdens IAA

10 september 2003 | Citroen toont op de IAA van Frankfurt 2003 een sterke, commerciele daadkracht. Het merk beleeft gunstige tijden, dankzij een forse groei van het aantal verkochte auto's, de sportieve successen in het wereldkampioenschap rally en het uitgebreide modellengamma.

Citroen blijft groeien, wereldwijd steeg in het eerste halfjaar van 2003 het aantal verkochte auto's met 10,7% ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Was 2002 nog het zesde opeenvolgende jaar dat Citroen een verkooprecord kon melden met 1.312.000 verkochte auto´s op de wereldmarkt, ook in de eerste zes maanden van 2003 blijft het merk groeien. In West-Europa steeg het aantal registraties van personenauto's en lichte bedrijfswagens met 7,4%, en daarmee bereikte Citroen een historisch hoogtepunt: een marktaandeel van 7,2%. In de rest van de wereld leverde de commerciele daadkracht zelfs een groei op van 29,2%, ondanks de voor de automobielindustrie veelal ongunstige economische trends.

Citroen

Citroen onthult op de IAA van Frankfurt wederom een belangrijke uitbreiding van het gamma. Na de C3 die in 2001 zijn opwachting maakte, beleeft dit jaar de C2 zijn wereldpremiere. Met deze driedeurs auto rondt Citroen het compacte gamma af dat wordt geproduceerd op platform 1 van de groep PSA Peugeot Citroen. Naast de C3 en de C3 Pluriel zal de C2 zorgdragen voor verdere winst van marktaandeel. De vormgeving van de C2, zijn originele, praktische achterklep in twee delen en zijn rijke standaarduitrusting maken deze auto tot een model dat is ontworpen om te voldoen aan de verwachtingen van een brede, veeleisende groep kopers. Als vervolg op de in Geneve getoonde C2 Citroen Sport concept car toont Citroen in Frankfurt de C2 Super1600. Met deze auto kunnen kopers vanaf 2004 zelf deelnemen aan autosportevenementen.

De creativiteit van Citroen komt daarnaast tot zijn recht in het ontwerpen van concept cars. Na de C-Airdream, de 2+2 coupe die in Parijs en Geneve werd getoond, laat de C-Airlounge een volkomen nieuw ontwerp zien waarbij aerodynamisch design hand in hand gaat met een flexibel en ruim interieur. De C-Airdream is een voorbeeld van stijlkenmerken van Citroen. De innovaties beperken zich niet tot uiterlijkheden, ook de toegepaste technologie is geavanceerd. Zo worden rem- en stuurfuncties in de C-Airdream volledig elektrisch bediend. De toepassing van deze drive-by-wire technologie vormt de voorbode van een revolutionaire benadering van de positie van de bestuurder.

Citroen Citroen
 
Websitewww.citroen.nl
Deel via