5 september 2003
Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda (2003 - 2011)

Nieuwe Fiat Panda vanaf 19 september bij de dealer

5 september 2003 | De introductie van een compleet nieuwe generatie Fiat Panda betekent groot nieuws voor Fiat. Op 5 september jl. rolde de laatste oude Panda in de Fiat-fabriek van de band. Op datzelfde moment maakt de wereld kennis met zijn opvolger, wederom Fiat Panda genaamd. Afgezien van die benaming berust elke overeenkomst echter louter op toeval. De nieuwe mini-Fiat is een eigentijds model dat nadrukkelijk ruimtewagen trekjes vertoont. Vanaf 19 september is de nieuwe Panda te bewonderen bij de Nederlandse Fiat-dealers.

De Nuova Fiat Panda, om het op zijn Italiaans te zeggen, is in alle richtingen gegroeid. Hij is een slag langer, breder en vooral ook hoger dan zijn voorganger (respectievelijk 354, 158 en 154 centimeter), hetgeen zich vertaalt in een ruim interieur, waarin volwassen personen zowel voor- als achterin voortreffelijk zouden kunnen zitten. Vanaf begin volgend jaar krijgt dat ruimtewagengevoel nog een extra dimensie. Dan wordt de nieuwe Panda namelijk ook leverbaar met een verschuifbare achterbank.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Onder de motorkap is er een keuze uit drie krachtbronnen. Naast de 40 kW (54 pk) 1.1 FIRE en de 44 kW(60 pk) 1.2 FIRE 8V benzinemotoren verdient de 51 kW (70 pk) sterke 1.3 16V Multijet dieselmotor de aandacht (leverbaar vanaf januari 2004). De Multijet is ontwikkeld op een leven van 250.000 kilometer, heeft geen onderhoud aan mechanische delen nodig (ook het vervangen van de distributieriem na 80.000 kilometer vervalt) en vraagt slechts om de 30.000 kilometer om verse motorolie. De dieseluitvoering levert de beste prestaties van alle Panda-uitvoeringen en is zuinig (4,3 liter op 100 kilometer of in klassieke termen: zuiniger dan 1 op 23). Alle motoren, inclusief de diesel, voldoen nu al aan de Euro4 emissienormen die in 2006 van kracht worden. Naast de standaard vijfversnellingsbak kan de 1.2 FIRE worden gecombineerd met de nieuwe Dualogic automatische versnellingsbak. Een elektronisch geregelde, gerobotiseerd schakelend systeem met een automatisch bediende koppeling. De Dualogic kan -zoals de naam al aangeef - volautomatisch zijn werk doen en met de hand sequentieel worden bediend.

FPS brandpreventietechniek en Fiat CODE II antidiefstal techniek zijn standaard op alle uitvoeringen, terwijl de Dynamic en Emotion uitvoeringen tevens standaard voorzien zijn van ABS met EBD remkrachtverdeling (optioneel op Active en Active Plus). Automatische gordelspanners met krachtbegrenzing voorin zijn standaard, evenals driepuntsgordels achterin. De gedeeld neerklapbare achterbank wordt voorzien van ISOFIX bevestigingspunten voor kinderstoelen.