5 september 2003
 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz boekt belangrijke vooruitgang in brandstofbesparing

5 september 2003 | De laatste jaren heeft Mercedes-Benz belangrijke vooruitgang geboekt op het gebied van het terugdringen van brandstofverbruik en van de uitstoot van uitlaatgassen door personenauto's. De fabrikant gaat door met het ontwikkelen van nieuwe technologieen die het milieu minder belasten.

Sinds 1990 is het gemiddeld brandstofverbruik van nieuw geregistreerde Mercedes-Benz en Smart personenwagens in Duitsland met meer dan 24 procent gedaald tot 7,48 liter per 100 kilometer. In dezelfde periode is de uitstoot van uitlaatgassen zelfs met niet minder dan 97 procent gereduceerd. Bovendien worden in toenemende mate recyclebare grondstoffen en hoogwaardige hergebruikte kunststoffen toegepast.

In oktober 2003 wordt Mercedes-Benz naar eigen zeggen de eerste autofabrikant ter wereld die een dieselmotor aanbiedt die niet alleen aan de EU4-emissienorm voor de uitstoot van uitlaatgassen voldoet, maar ook is voorzien van een dieselpartikelfilter. Deze combinatie wordt allereerst leverbaar voor de modellen van de Mercedes-Benz C- en E-Klasse met viercilinder CDI-motoren. In januari 2004 volgen de zescilinder CDI-motoren van de E- en de S-Klasse. Het door Mercedes-Benz ontwikkelde partikelfilter werkt zonder additieven en kenmerkt zich door een zeer lange levensduur. Hiermee wordt de emissie van deeltjes in de uitlaatgassen bij dieselmotoren vrijwel volledig voorkomen, terwijl de motoren tevens voldoen aan de gestelde grenzen in de EU4-emissienorm.

Mercedes-Benz

Sinds augustus 2001 voldoen de modellen met benzinemotoren al aan de EU4-norm voor uitlaatgasemissies, die pas in januari 2005 van kracht worden. De totale uitstoot van schadelijke gassen is sinds 1995 met 81 procent teruggebracht. Dit werd ondermeer bereikt dankzij de in 1997 geintroduceerde driekleppentechnologie in de V6- en V8-motoren en het in 2002 geintroduceerde TWINPULSE-systeem voor de viercilinder benzinemotoren, dat verschillende technieken combineert met het oog op minder emissie en een gunstiger verbruik. Dankzij deze technieken is ene brandstofverbruik reductie van 13 respectievelijk 11 procent gerealiseerd.

Mercedes-Benz gaat ervan uit dat er nog vele ontwikkelingen op het gebied van de verbrandingsmotor mogelijk zijn. Een alternatief op middellange termijn waarnaar onderzoek wordt gedaan is de combinatie van conventionele motoren met andere vormen van aandrijving, zoals elektromotoren. Een andere optie is het gebruik van regeneratieve brandstoffen zoals het onlangs geintroduceerde CO2 neutrale Biotrol. De visie van de toekomst van de auto is echter gebaseerd op brandstofcelsystemen, die worden aangedreven door waterstof, gewonnen uit regeneratieve energiebronnen. Momenteel wordt er hard gewerkt om nog eind 2003 zo'n 60 autos van het type A-Klasse met brandstofceltechnologie gevoed door pure waterstof in de praktijk te laten beproeven door Mercedes-Benz clienten in de USA, Europa, Japan en Singapore. Deze systemen maken zelfs verkeer zonder uitstoot mogelijk. Technici van Mercedes-Benz hebben belangrijke vooruitgang geboekt en zijn wereldwijd toonaangevend in de ontwikkeling van de brandstofceltechnologie toegepast in het wegtransport.

Als onderdeel van de zorg voor het milieu kijkt Mercedes-Benz al vanaf de ontwikkelingsfase naar materialen en componenten voor nieuwe modellen en kiest deze uit op basis van milieu-gerelateerde factoren. Meer dan een miljoen onderdelen per jaar worden in de Mercedes-Benz-fabrieken in Duitsland nu al gemaakt van gerecyclede kunststof.

Mercedes-Benz
 
Websitewww.mercedes.nl
Deel via