3 september 2003
 

Honda Civic (2000 - 2005)

Honda Civic nu sneller en schoner

3 september 2003 | De Honda Civic is voor modeljaar 2004 op vele punten vernieuwd. Tegelijkertijd wordt het aantal sportieve uitvoeringen uitgebreid met de 3-deurs Sport en de 160 pk sterke 5-deurs 2.0 i-VTEC. Als klap op de vuurpijl is bovendien de ultieme sportversie van de Civic, de Type-R, sneller geworden. Ook wordt de zuinige 4-deurs Civic IMA in het leveringsprogramma opgenomen.

De 3- en 5-deurs carrosserie-uitvoeringen van de Honda Civic zijn zowel aan de buitenkant ais in het interieur flink gewijzigd. De nieuwe, sportieve voorzijde valt op door de nieuwe voorbumper met bredere luchtinlaat. De lijnen van die bumper gaan naadloos over in de spatborden. De nieuwe voorzijde is verder te herkennen aan de projectorkoplampen met twee of drie lampen en de honingraatgrille (3-deurs) of grille met drie horizontale spijlen (5 deurs). Aan de zijkanten is te zien dat de dorpels in carrosseriekleur zijn gespoten. De topmodellen binnen de Civic-reeks zijn ook uitgerust met LED-richtingaanwijzers in de buitenspiegels. Aan de achterzijde is de vernieuwde Civic herkenbaar aan de nieuwe lampen. Bovendien is de 5-deurs voorzien van een nieuwe achterbumper waarvan de vormgeving is afgestemd op de voorbumper. Bovenaan de achterklep prijkt een spoiler.

Honda Civic (2000 - 2005)

Het interieur oogt lichter en eleganter, mede dankzij chroomdetails, een nieuwe middenconsole in de kleur Magnum Silver, met lichtgeleidingstechniek verlichte instrumenten in de topversies en nieuwe stoelbekledingen. Een specifiek detail voor de 3-deurs is het standaard sportstuur. Nieuw voor de 5-deurs is het met zachte materialen beklede tweekleurige dashboard en, in sommige uitvoeringen, een titaniumkleurig interieur in combinatie met een donkertitanium middenconsole. De 5 deurs beschikt verder over een bekerhouder in de middenarmsteun achterin, een vierspaaks stuur en grotere kaartenvakken tegen de rugleuningen.

Het nieuwe 5-deurs topmodel is de 2.0 i-VTEC. Deze biedt een groot deel van de sportieve sensatie van de Type-R en combineert dit met de 5-deurs carrosserie. De 160 pk sterke 2.0i is afkomstig uit de CR-V, maar is aangepast aan het karakter van de Civic. De prestaties mogen er zijn: 0-100 km/h in 8,5 seconden en een topsnelheid van 208 km/h. De 2.0 i-VTEC is standaard uitgerust met 16-inch lichtmetalen velgen, Vehicle Stability Assist (VSA), mistlampen voor, een honingraat grille, deels met leder beklede stoelen en witte instrumentenbladen. VSA helpt de bestuurder in bochten, tijdens accelereren en in noodsituaties de controle over het stuur te behouden door ingrepen in het drive-by-wire gaspedaal en de ontsteking en het afremmen van individuele wielen.

Honda Civic (2000 - 2005)

De Civic Type-R accelereert nu in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Dat is 0,2 seconde sneller dan voorheen, wat mogelijk is dankzij een 30 procent lichter vliegwiel en een sneller oppakkende motor. Andere wijzigingen betreft de nieuwe remklauwen met Type-R logo, richtingaanwijzers in de buitenspiegels, een nieuwe voorspoiler en grille, projectorkoplampen met drie lichtunits per kant plus sportieve rode vlakken op de stoelen, hoofdsteunen en deurpanelen. De nieuwe Sport lijkt sterk op de Type-R. Kenmerken van het sportieve uiterlijk zijn de voorspoiler, grille in carrosseriekleur, 3-unit projectorkoplampen, zijskirts, 1 6-inch lichtmetalen velgen met 205/55 R 16-banden, witte dashboardinstrumenten alsmede rood zwarte stoelen en deurpanelen.

De zeer zuinige 4-deurs Civic IMA beleeft zijn verkoopdebuut in Europa. Deze auto herbergt op onopvallende wijze bijzondere hybridetechniek onder de sedancarrosserie. Dankzij de gecombineerde benzine-/elektro-aandrijving bedraagt het gemiddeld verbruik slechts 4,9 l/100 km. IMA staat voor Integrated Motor Assist. Het gaat om een kleine, lichte elektromotor die is gekoppeld aan de 1.3 i-DSI benzinemotor (ook leverbaar in de Jazz). Tijdens accelereren levert de elektromotor extra kracht en tijdens afremmen wordt energie gewonnen en opgeslagen. De automobilist hoeft hiervoor niets te doen, want het systeem werkt volledig automatisch. De Civic IMA is voorzien van de tweede generatie IMA; de coupe Insight (niet in Nederland leverbaar) beschikt over de eerste generatie.