30 augustus 2003
Lexus LS430

Lexus LS430

Lexus introduceert nieuwe LS430

30 augustus 2003 | Met z'n vloeiende lijnen heeft de Lexus LS430 een geavanceerder design gekregen. Prestaties, comfort en veiligheid werden op een hoger plan gebracht. De toplimousine van Lexus heeft nu een nieuwe 6-traps automatische transmissie met de mogelijkheid tot sequentieel schakelen. Het combineert betere prestaties met een lager brandstofverbruik. Uiteraard is er meer geavanceerdetechnologieaan boord, zoals het 'intelligent Adaptive Front lighting' systeem (koplampen die 'meedraaien'), LED achterlichten, Lexus Parking Assist kleurenmonitor en een Full Map DVD navigatiesysteem met stemherkenning en Bluetooth-technologie voor handsfree telefoneren. Opvallend mag worden genoemd dat het interieur nog stiller is.

Met de nieuwe LS430 introduceert Lexus de derde generatie van dit topmodel. De LS430 is het resultaat van meer dan een decennium onderzoek gericht op de ontwikkeling van een toplimousine. Bij het vaststellen van de belangrijkste uitgangspunten voorde nieuwe LS430 hebben de ontwerpers van Lexus zich toegespitst op drie factoren: vormgeving van het exterieur, betere prestaties en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen.

De 4,3 liter V8 motor met dubbele bovenliggende nokkenassen voldoet aan alle strenge milieueisen volgens de EURO IV-nomm. De motor levert een vermogen van 207 kW/282 pk bij 5.600 toeren per minuut en een maximum koppel van 417 Nm bij 3.500 toeren per minuut. De acceleratie van het vlaggenschip van Lexus neemt van 0 tot 100 km/h 6,3 seconden in beslag. Een en ander wordt mede mogelijk gemaakt door de geheel nieuwe Super ECT 6-traps automaat (met sequentiële schakelmogelijkheid). Z'n topsnelheid is overigens begrensd op 250 km/h.

Lexus LS430

Bij de gewijzigde deels lichtmetalen voor- en achterwielophanging wordt gebruik gemaakt van een langere veerweg en nieuwe schokbrekers, welke standaard gecombineerd zijn met elektronisch bediende luchtvering. Hierin is een nieuwe controletechniek verwerktwaarmee de demping voortdurend wordt gecontroleerd en afgestemd op de omstandigheden. De mogelijkheid om de auto bij hoge snelheden te verlagen zorgt voor betere aerodynamische eigenschappen. De Cw-waarde bedraagt 0,26, een van de allerlaagste waarden voor personenauto's. Bovendien is de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras met 53% en 47% zeer goed uitgebalanceerd, hetgeen eveneens leidt tot meer stabiliteit en rijcomfort. Het vernieuwde exterieur van de nieuwe LS430 is te herkennen aan de verlaagde en iets bredere voorzijde, de vorm van de koplampunits en de welving van de motorkap. De vloeiende combinatie van subtiele rondingen en rechte lijnen over de flanken worden nog eens extra benadrukt door de aluminium vijfspaaksvelgen met een diameter van 18 inch. Aan de achterzijde is de dubbele uitlaat goed te zien. Er is gebruik gemaakt van nieuwe hightech achterlichten. Deze maken gebruik van ultrasnel reagerende LED-units. Concreet voordeel is dat bij een noodstop vanaf 100 km/h de extra reactietijd voor het achteropkomende verkeer met zes meter toeneemt.

Inzittenden in de nieuwe LS430 beschikken zowel voor- als achterin over veel ruimte. Uiteraard is gebruik gemaakt van verfijnde leersoorten en houtdelen, waardoor men in een luxe ambiance vertoeft. Bij het monteren van de diverse interieurcomponenten is gewerkt met tolerantie van 1 millimeter. Wanneer er rust heerst in het interieur kan men optimaal genieten van muziek. Van pop tot klassiek met alle variaties in toon en volume. De LS430 beschikt dan ook over een audio-installatie van het merk Mark Levinson. Deze fabrikant ontwikkelt huisaudio-installaties voor de meest kritisch denkbare klanten. Speciaal voor Lexus ontwikkelde het merk een tailormade audio-installatie voor de LS430 met een versterker van 350 Watt en elf luidsprekers, waarbij de vervormingstolerantie van het geluid 0,01 % bedraagt, hetgeen voor de kenner een meer dan goede indicatie is.

Het interieur van de Lexus LS430 is uitgerust met de laatste SRS-technologie (Supplemental Restraint System) met meerfase airbags voor en gordijnairbags. De side-airbags zijn van het type TAP voor een betere bescherming van het bovenlichaam. Een Europese primeur is de standaard knie-airbag voor zowel de bestuurder als de passagier. Deze wordt gelijk met de voorste airbag geactiveerd vanuit het onderste deel van het instrumentenpaneel. Bovendien worden ook hoofd en bekken ontzien, aangezien het lichaam bij een aanrijding beter op zijn plaats wordt gehouden. In totaal telt het interieur tien airbags. De i-AFS koplampen (intelligent Adaptive Front-lighting Systeem) verbeteren het zicht in het donker. In tegenstelling tot minder verfijnde systemen die aan de stuuruitslag zijn gekoppeld, stuurt de i-AFS controller iedere koplamp afzonderlijk aan, rekeninghoudend met de stand van het stuur en de snelheid van de auto. Het systeem wordt gecombineerd met Xenon gasontladingskoplampen met automatische hoogteregeling en koplampwissers voor een optimale lichtsterkte onder alle omstandigheden.

Lexus LS430

Zodra de achtenuitversnelling wordt ingeschakeld, projecteert de Lexus Parking Assist Monitor kleurenbeelden op het 7-inch scherm van het navigatiesysteem, zodat de bestuurder precies kan manoeuvreren zonder obstakels te raken. Op hetzelfde scherm zijn de gegevens van het Lexus Full Map DVD navigatiesysteem met stemherkenning te vinden. Het herkent bijvoorbeeld driehonderd gesproken commando's in Engels en Duits. Bovendien is ook de meest recente Bluetooth technologie aanwezig, zodat een voor Bluetooth geschikte mobiele telefoon kan worden gebuikt. Op de meest luxueuze versie van de LS430 - de President - zijn onder meer te vinden: elektrisch verstelbare achterbank met massage rugleuningen (variabele frequentie) en geheugen, elektrisch verstelbare hoofdsteunen achter met geheugen, separate audiobediening achter, separate airconditioning achter, koelbox in middenammsteun achter en zonneschermen voor de zijruiten achter.

De nieuwe Lexus LS430 is er in twee versies; als Executive en President en hebben een consumentenprijs van respectievelijk 105.900 Euro en 111.000 Euro.