29 augustus 2003
 

Peugeot

Veel nieuws bij Peugeot tijdens IAA in Frankfurt

29 augustus 2003 | Op een opvallende en uitnodigende stand presenteert Peugeot in Frankfurt haar complete modellengamma voor het internationale publiek. Het gamma wordt getoond aan de hand van 33verschillende auto's. Peugeot presenteert in Frankfurt de 407 Elixir concept-car en laat daarmee alvast iets zien van wat men in de toekomst mag verwachten. Daarnaast toont Peugeot de onlangs geintroduceerde 206 RC, de 307 CC, de vernieuwde 406 Coupe en de 607 2.2 HDi met zesversnellingsbak.

De 407 Elixir is een conceptcar met een styling en techniek die duidelijk toont wat de belangrijkste thema's zijn voor de Peugeots van de toekomst. Een styling met de zo typerende Peugeot-kenmerken, elegant en dynamisch tegelijk. Met een royale overhang voor en achter is de 407 Elixir niet alleen verrassend groot, het ontwerp is bovendien bijzonder evenwichtig en heeft een sterk eigen karakter. De schuin geplaatste voorruit gaat over in een glazen dak en vormt een kenmerkend stylingelement van het front met de grote, met chroom omrande luchtinlaat en de strakke koplampunits. Brede flanken en 21 inch grote wielen met een iets negatief camber zorgen ervoor dat de auto "stevig" op de weg staat. De achterzijde is al even kenmerkend met de dubbele uitlaat, de achterlichten met lichtgevende diodes en de verticale achterklep met een achterruit die afzonderlijk te openen is. De ruit loopt ver door tot aan de rechtopstaande achterstijlen. De 407 Elixir biedt ruimte aan 4 personen met alle comfort. Bij het openen van een portier valt direct op dat een achterschot of hoedenplank ontbreekt en dat er 4 identieke en volledig verstelbare stoelen zijn. De 407 Elixir is harmonieus en gastvrij met bijvoorbeeld automatische airconditioning met gescheiden regeling, een navigatiesysteem met een 7 inch groot kleurenscherm. Het lichte interieur is met mooie materialen, zoals leer, afgewerkt. Aluminium decorstrips op het dashboard en de portierpanelen zorgen voor een harmonieus geheel in het interieur. Voor de aandrijving is gekozen voor een sequentiele automatische transmissie waarbij de bestuurder de keuze heeft tussen volledig automatisch schakelen en handmatig sequentieel schakelen.

Peugeot

Bij de tweede Peugeot Design-wedstrijd, die tijdens de laatste Mondial van Parijs werd gestart, werd de amateur-ontwerpers gevraagd het erfgoed van het merk goed te bestuderen en op basis daarvan een "retrofuturistische" Peugeot te ontwerpen. Uit de 2.800 projecten die op de site www.peugeot-concours-design.com werden ingediend, werd de Peugeot 4002, een project van de 32-jarige grafisch ontwerper Stefan Schulze uit Duitsland, gekozen tot winnaar. Op de laatste tentoonstelling in Geneve ontving hij uit handen van Frederic Saint-Geours, algemeen directeur van Peugeot, de trofee "La Griffe", een cheque van € 5.000 en de belofte dat zijn ontwerp op ware grootte op de IAA in Frankfurt in 2003 gepresenteerd zou worden. Stefan Schulze voldeed met zijn Peugeot 4002 op drie beoordelingspunten aan de doelstelling. Ten eerste is de verwantschap met het merk Peugeot direct duidelijk. Kijk maar naar de zo kenmerkende koplampen en het dynamische karakter van het ontwerp. Een van de opvallendste stylingkenmerken is echter de grote grille met daarachter twee verstralers, net als bij de Peugeot 402 van 1936 die gold als inspiratiebron voor de jonge Duitse grafisch ontwerper. Verder zorgen de symmetrische vorm aan voor- en achterzijde en het futuristische interieur voor een bijzonder origineel ontwerp Veder heeft het ontwerp elegante lijnen met vloeiende overgangen voor een auto met een ijzersterk temperament, stevig op zijn grote 21 inch wielen. De afmetingen zijn 4,325 m. x 2,028 m. x 1,214 m. De wielbasis bedraagt 2,706 m.

Speciale aandacht is er voor het heugelijke feit dat PSA Peugeot Citroen inmiddels het 500.000e roetfilter heeft geproduceerd. Dit filter werd voor het eerst in januari 2000 toegepast op de 607 en sindsdien ook op de 406, 307 en 807. Ook andere modellen van Peugeot zullen in de toekomst met een dergelijk filter worden uitgerust. Deze techniek is uniek in de wereld en blijft niet beperkt tot een selecte groep auto's; ze zal op grote schaal worden toegepast op de verschillende modellen. Bovendien ontwikkelt de techniek zich verder en gaat het roetfilter steeds langer mee. Bij de introductie op de 607 moest het filter elke 80.000 km vervangen worden. Inmiddels is dit al verlengd tot eens per 120.000 km, vooral dankzij belangrijke verbeteringen van het gebruikte additief (cerine). In 2004 zal PSA Peugeot Citroen een onderhoudsvrij roetfilter introduceren, zoals ook al op het prototype 407 Elixir op de stand gemonteerd is.

Peugeot
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via