8 mei 2002
 

Opel Vectra GTS (2003 - 2005)

tweede versie van nieuwe vectra in najaar bij de dealer

8 mei 2002 | De als een coupe vormgegeven Vectra GTS - het tweede model in de modellenreeks van de nieuwe Opel Vectra - is klaar om in oktober de weg op te gaan. De GTS is bedoeld voor degenen die waarde hechten aan een sportief uiterlijk gecombineerd met dynamische rijeigenschappen. De top-of-the-range 3.2 V6 ECOTEC motor met 211 pk (155 kW), uitsluitend leverbaar in de Vectra GTS, maakt van deze elegante sportsedan - met een topsnelheid van 248 km/u - in een klap de snelste (volume) productieauto van Opel aller tijden.

Twee extra benzinemotoren en een direct ingespoten turbodiesel motor zullen het ECOTEC motorenprogramma completeren. De Opel ingenieurs hebben het IDS chassis (Interactive Driving System) volledig in lijn gebracht met het sportieve karakter van de auto. Een lager gelegde carrosserie en een extra reactieve stuurbekrachtiging geven de Vectra GTS de rijeigenschappen van een sportauto.

De nieuwe Opel Vectra GTS biedt keuze uit vier ECOTEC motoren. De top van het programma wordt gevormd door een 155 kW (211 pk) sterke V6 motor. Met een maximum koppel van 300 Nm bij 4000 tpm geeft deze motor de GTS opmerkelijke prestaties. De Vectra GTS 3.2 V6 sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 7,5 seconden en heeft een topsnelheid van 248 km/u. De andere ECOTEC benzinemotoren zijn de 1.8-liter (90 kW/122 pk) en de 2.2-liter (108 kW/147 pk). Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 4 emissie-eisen.

Opel Vectra GTS (2003 - 2005)

De ECOTEC 2.2 DTI (92 kW/122 pk) biedt een gunstig brandstofverbruik en nette prestaties - dankzij het maximum koppel van 280 Nm dat van 1500 tot 2750 tpm beschikbaar is. Twee tegen elkaar in draaiende balansassen bieden meer soepelheid aan deze direct ingespoten turbodieselmotor met vier kleppen per cylinder en variabele turbine geometrie. De Vectra GTS 2.2 DTI haalt 206 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 10.8 seconden. De nieuw ontwikkelde, adaptieve automatische vijfversnellingsbak met `ActiveSelect', voor het eerst geintroduceerd in de Vectra sedan, is beschikbaar op alle motoren met uitzondering van de 1.8.

Zoals bij alle Opels, hechtten de ingenieurs van het International Technical Development Center (ITDC) veel waarde aan veiligheid bij het ontwikkelen van de Vectra. In aansluiting op het nieuwe Interactive Driving System (IDS), helpt een compleet netwerk van beschermende systemen het risico op letsel voor de inzittenden te minimaliseren in het geval van een ongeluk. Het standaard veiligheidspakket bestaat uit voor- en zij-airbags, full size hoofdairbags voor en achter, driepunts veiligheidsgordels voor alle vijf de stoelen (uitgerust met hoogteverstelling, spanners en spankrachtbegrenzers op de vier buitenste stoelen), Opel's gepatenteerde Pedal Release System en verder verbeterde actieve hoofdsteunen op de voorstoelen, om het risico op whiplash-letsel te reduceren.