21 augustus 2003
 

Chrysler

Driver Advocate verbetert concentratie

21 augustus 2003 | Chrysler heeft onlangs een elektrisch boordsysteem gedemonstreerd dat bedoeld is om in kritieke rijsituaties de aandacht van de automobilist op de weg geconcentreerd te houden. Het systeem, genaamd Driver Advocate, is door Motorola ontwikkeld en vervolgens ingebouwd in een Chrysler Town & Country minivan.

De bediening van Driver Advocate gaat via drie toetsen op het stuurwiel. Hiermee kan de bestuurder niet alleen de binnenkomende informatiestroom vanaf mobiele telefoons en het boordnavigatiesysteem regelen, maar ook de weergave van eventuele waarschuwingsmededelingen of diagnoseboodschappen. Het Driver Advocate systeem kan worden uitgebreid met toekomstige telematicatoepassingen.

Chrysler en Motorola werkten al samen bij het Chrysler 300M IT-Edition-project waarbij eveneens onderzoekers en postdoctorale studenten van het medialaboratorium van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) waren betrokken. Dat studiemodel fungeerde als een mobiel researchlaboratorium voor de ontwikkeling van elektronische systemen voor het beoordelen en aanpakken van concentratieverlies en stress bij automobilisten. "Als onderdeel van het programma om technische oplossingen aan te dragen voor het probleem van ongeconcentreerd en daardoor onveilig rijden, werkt Motorola aan de ontwikkeling van een voordelig en gemakkelijk te bedienen systeem voor de automobielindustrie", zo vertelt Jacqui Dedo, marketing vice-president van Motorola Automotive. "Motorola en Chrysler hebben intensief samengewerkt om te onderzoeken hoe geavanceerde technologie gebruikt kan worden om de informatiestroom in een auto te sturen. Motorola streeft er samen met haar klanten naar om de auto meer intuitief bedienbaar te maken en het algehele rijproces te vereenvoudigen".

Chrysler

Driver Advocate gebruikt veel van de bestaande soft- en hardwaresystemen die al in de auto aanwezig zijn. Het systeem werkt met een stuurhoeksensor en diverse gripsensoren in het stuurwiel om de hand/kniepositie van de bestuurder te bepalen. In zoverre komt Driver Advocate overeen met het systeem dat in de 300M IT-Edition werd toegepast. De stress- en concentratieniveaus van de automobilist worden gemeten op basis van de handelingen van de bestuurder en de bewegingen van de auto; deze informatie wordt vervolgens door het systeem geanalyseerd om vast te stellen of een boodschap aan de bestuurder moet worden gegeven. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om informatie die niet cruciaal is voor de veiligheid tijdelijk te onderscheppen, zodat de bestuurder zich helemaal op de weg en het verkeer kan concentreren.

De bestuurder krijgt via drie toetsen op het stuurwiel toegang tot het systeem, evenals via de overhead-console van het elektronische voertuiginformatiecentrum (EVIC). De toetsen zijn bestemd voor de drie regelbare systemen: binnenkomende telefoongesprekken, navigatiesysteem en informatie over het voertuig die normaliter op de EVIC wordt weergeven. Elke toets kan worden verlicht om de bestuurder te laten weten dat een boodschap is achtergehouden. Vervolgens kan de bestuurder op een geschikt moment de toets indrukken om de onderschepte informatie te laten weergeven. Indien de computer vaststelt dat de rijsituatie het niet noodzakelijk maakt om de boodschap vast te houden, wordt de informatie normaal weergegeven. De bestuurder bepaalt altijd het geschikte moment om de boodschappen te bekijken. Hij kan bijvoorbeeld besluiten om het navigatiesysteem te blokkeren tot het moment waarop hij onbekende delen van een route bereikt.

Chrysler
 
Websitewww.chrysler.nl
Deel via