20 augustus 2003
Audi A3 (2003- 2012)

Audi A3 (2003- 2012)

Audi A3 nu ook met 1.6 FSI motor

20 augustus 2003 | Het motorenpallet van de nieuwe Audi A3 wordt nog deze maand aangevuld met een spaarzame sprinter: de 1.6 FSI. Deze versie beschikt over een viercilindermotor met FSI directe benzine-inspuiting. Door de toevoeging van deze nieuwe motorvariant is de A3 nu met drie viercilinder benzinemotoren verkrijgbaar. De reeks begint bij de A3 1.6 en loopt via de nieuwe 1.6 FSI door tot aan de 2.0 FSI, die al leverbaar was en eveneens is voorzien van directe benzine-inspuiting. De prijs van de A3 1.6 FSI, die standaard over een handgeschakelde zesversnellingsbak beschikt, is vastgesteld op € 25.590,- (inclusief BTW en BPM).

De nieuwe 1,6-liter FSI-motor levert een vermogen van 85 kW (115 pk) en is goed voor 155 Nm aan koppel. Met deze krachtbron bereikt de dynamische A3 een topsnelheid van 196 km/h, terwijl de sprint naar 100 km/h in 10,9 seconden wordt volbracht. Dankzij de benzine-inspuiting is deze viercilinder ook een zuinig type: aan 6,5 liter heeft de A3 1.6 FSI gemiddeld genoeg om een afstand van 100 kilometer af te leggen. Het verbruik op trajecten buiten de stad bedraagt 5,3 liter per 100 km. Dankzij de 55 liter brandstoftank kan de A3 1.6 FSI zonder te tanken afstand en van meer dan 850 kilometer afleggen. Ook het milieu profiteert van de FSI-technologie. Dankzij de hoge efficiency van de motor zijn de emissies bijzonder laag en voldoet de krachtbron aan de EU4-emissienorm.

Audi A3 (2003- 2012)

De techniek die in de FSI-krachtbron van de A3 is toegepast, stamt uit de racemotor van de Audi R8, die in 2001 en 2002 de 24 Uur van Le Mans op zijn naam schreef. Ook in deze Audi zorgde de combinatie 'meer vermogen, minder verbruik' letterlijk voor de voorsprong door techniek: dankzij het relatief lage verbruik van de FSI-motor, kon er tussen twee tankstops een ronde langer worden doorgereden. Bij de FSI-motor wordt de benzine niet zoals bij conventionele benzinemotoren in het inlaatspruitstuk geïnjecteerd, maar rechtstreeks in de cilinder.

Net als een common rail dieselmotor beschikt ook de FSI-krachtbron over een gemeenschappelijke inspuitleiding ('common rail'). Een door de nokkenas aangedreven hogedrukpomp zorgt voor een constante hoge brandstofdruk in de leiding. De benzine wordt via een nauwkeurig te bedienen injector, die zich aan de inlaatzijde van de cilinderkop bevindt, in de cilinder gespoten. De hoge druk van maximaal 110 bar zorgt voor een betere verneveling en een hoger rendement. Ter vergelijking: een benzinemotor zonder directe inspuiting werkt met een druk van hooguit vier bar.