19 augustus 2003
Seat Altea

Seat Altea

Seat Altea debuteert in Frankfurt

19 augustus 2003 | Seat presenteert op de 60e Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt de Altea Prototipo. Deze sportieve monospace is de voorbode van het Altea productiemodel dat in 2004 op de markt komt. De Altea Prototipo toont de lijnen van alle toekomstige Seat-modellen. Het is de eerste Seat die ontwikkeld is binnen de nieuwe 'Audi Brand Group', die begin 2002 werd gecreëerd.

De Seat Altea Prototipo is volgens de makers niet zomaar een monospace, maar zoals zij het zelf noemen een MSV: Multi Sport Vehicle. In het geval van de Altea Prototipo betekent dit een 2+2 stoelopstelling (met vier individuele stoelen), een gestroomlijnd uiterlijk, een compacte en relatief lage vijfdeurs carrosserie en 19-inch velgen met laagprofiel banden.

Seat Altea

Ook onderhuids maakt de Seat Altea Prototipo zijn sportiviteit waar. In dit volledig functionerende prototype debuteert de 2.0 FSI-benzinemotor, Seat's eerste direct ingespoten benzinemotor. De 150 pk (110 kW) drijven via een 6-traps tiptronic de voorwielen aan. Verder is dit model voorzien van het door Seat ontwikkelde efficiënte Agile Chassis-concept met DSR (Dynamic Steering Response) en van krachtige remmen die zichtbaar z'n achter de lichtmetalen velgspaken.

De nieuwe look van Seat is gecreëerd in het Technical Center van Seat in Martorell (Spanje). De voorzijde valt op door de grote grille met daarin trots het Seat-logo. De koplampen hebben een katachtige uitdrukking. Belangrijkste kenmerk van de zijkant is de lijn die in een boog vanaf de voorbumper boven de voorwielen langs loopt en via de portieren naar beneden buigt. Mede hieraan zijn alle toekomstige Seat-modellen te herkennen. Kenmerk van de carrosserie van de Seat Altea Prototipo is dat de auto uit een brok gegoten lijkt: er is geen duidelijk visueel onderscheid tussen de motorruimte, het interieur en de bagageruimte. De productieversie van deze MSV zal samen met de Ibiza en Leon het hart van het Seat-gamma vormen.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!