9 augustus 2003
Daewoo Lacetti

Daewoo Lacetti

Daewoo Lacetti begin volgend jaar

9 augustus 2003 | Met de Lacetti hatchback, die zijn wereldpremiere zal beleven tijdens de 60e Internationale Motor Show (IAA) in Frankfurt, voegt GM Daewoo een nieuw model toe aan haar productreeks in de klasse van de compact cars. De voorwielaangedreven, vijfdeurs auto maakt vervolgens in februari 2004 zijn opwachting in de showrooms van de Daewoo-dealers. Er zal keuze zijn uit drie verschillende motoren met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak (voor de 1.8 versie). Dankzij het Italiaanse ontwerp, de uitgebreide reeks standaardvoorzieningen en de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, past de nieuwe auto perfect in wat nu is uitgegroeid tot een grote en gevarieerde Daewoo modellenfamilie.

De moderne contouren van de Lacetti werden getekend door Italdesign, de studio die werd opgericht door de ontwerper Giorgetto Giugiaro. Dit team was ook verantwoordelijk voor de vormgeving van de Matiz en Kalos. Amandelvormige koplampen met helder glas en een nieuwe, radiatorgrille met het in de chromen strip geintegreerde embleem, domineren de voorkant van de compacte Lacetti (lengte/breedte/ hoogte: 4.295 / 1.725 / 1.445 millimeter). De lange wielbasis (2.600 mm) met een korte overhang voor en achter, de wielkasten met een forse uitstraling en de naar achteren oplopende flanklijn accentueren de dynamiek van de zijkant. De achterzijde wordt getekend door horizontale achterlichtunits, terwijl de brede achterpartij van de carrosserie doorloopt onder de achterruit. De Lacetti heeft 932 millimeter beenruimte achterin, waarmee de Lacetti aan de top staat in zijn klasse. De inhoud van de kofferruimte is volgens de VDA normen 275 liter en neemt, met neergeklapte achterbank, toe tot 1.045 liter.

Daewoo Lacetti

Kopers van de nieuwe Lacetti hebben de keuze uit een aantal krachtbronnen. Er komen drie viercilinder Euro3 benzinemotoren beschikbaar, alledrie met dubbele, bovenliggende, tandriem aangedreven nokkenassen. De basiskrachtbron in de Lacetti 1.4 levert 68 kW/92 pk bij 6.000tpm uit een motorinhoud van 1.399 cm3. Hij accelereert van 0 tot 100 km/u in 11.6 seconden en heeft een topsnelheid van 172 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik volgens de MVEG normen is 7,2 liter per 100km (voorlopige gegevens). De volgende in de reeks is de 1.6-liter motor van 80 kW/109 pk. Het meervermogen zorgt voor een topsnelheid van 187 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,7 sec. De snelste en meest sportieve Lacetti is de 1.8-liter versie met 90 kW/122 pk. Dit topmodel binnen de Lacetti reeks sprint van 0 tot 100 km/u in 9.5 seconden en heeft een topsnelheid van 194 km/u. Als alternatief voor de handgeschakelde vijfversnellingsbak is er voor de sterkste motor ook een adaptieve viertraps automaat verkrijgbaar.

Hoewel het nieuwe Daewoo-model zal worden gebouwd in Gunsan in Zuid Korea, was de invloed van Europa bij de ontwikkeling aanzienlijk. Met het Italiaanse ontwerp van Giugiaro en de grondig gewijzigde chassisafstelling, zoals ontwikkeld op de MIRA testbaan in de buurt van Coventry, Engeland, is de Lacetti specifiek afgesteld voor de eisen en behoeften van de Europese automobilist. Veel technische componenten zijn afkomstig van bekende leveranciers uit Duitsland Bosch, bijvoorbeeld, levert het ABS systeem, Siemens Automotive was de ontwikkelingspartner voor de ontwikkeling van de airbags en het emissiecontrole-systeem, terwijl ZF en Aisin Warner de automatische transmissies zullen produceren.