9 augustus 2003
 

Audi Wanderer

Historische Wanderer racewagens herleven

9 augustus 2003 | Audi Tradition, de afdeling van Audi AG die het cultureel erfgoed van de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer in leven houdt, heeft onlangs in het Duitse Zwönitz drie nauwkeurig nagebouwde exemplaren van de Wanderer Stromlinie Spezial in ontvangst genomen.

Deze racewagens namen in 1938 en 1939 deel aan de langeafstandsrace Luik-Rome-Luik en kregen in het tweede jaar de constructeurstitel. Na de races zijn de auto's verkocht en spoorloos verdwenen. De automobielrestaurateur Werner Zinke heeft aan de hand van originele specificaties en foto's de sportroadsters 65 jaar na dato weer tot leven gewekt. Twee van de drie auto's worden in de collectie van Audi Tradition opgenomen, het derde exemplaar is bestemd voor de Belgische Audi-importeur D'Ieteren. Het is het grootste restauratieproject van Audi Tradition sinds de nabouw van de Auto Union Silberpfeil Typ C.

De langeafstandsrace Luik-Rome-Luik gold al direct na de eerste editie in 1931 als de zwaarste internationale non-stop duurzaamheidswedstrijd. Tijdens de "Koningin van alle Rally's", zoals de beproeving ook wel werd genoemd, mocht alleen worden gestopt om te tanken. De teams, die op de vaak slechte wegen gemiddeld minstens 50 kilometer per uur moesten afleggen, zaten tijdens de race door de Ardennen, Alpen, Apennijnen en weer terug meer dan 100 uur onafgebroken achter het stuur. Die slijtageslag voor mens en materiaal eiste zijn tol. In 1938 zag slechts eenderde van alle deelnemers de eindstreep, terwijl in 1939 precies 21 van de 51 teams de finish haalden. Daaronder waren de drie Wanderers Stromlinie Spezial; de equipes Momberger/Weidauer en Muller/Menz eindigden met evenveel punten op de vierde plaats en de derde Wanderer, bestuurd door Tragner/Fritzsching, behaalde plaats twaalf. Door de prestaties won Auto Union de belangrijkste titel: die van beste constructeur. In het jaar daarvoor greep het duo Kramer/Munzert net naast de overwinning; 30 kilometer voor de finish viel de Wanderer in leidende positie uit door een beschadiging aan de nokkenas.

Audi Wanderer

De 900 kilo wegende aluminium roadsters haalden dankzij een 70 pk sterke zescilinder motor een topsnelheid van 160 km/h. De tweeliter krachtbron met drievoudige carburateur werd begin jaren '30 door Ferdinand Porsche in opdracht van Wanderer ontwikkeld. Voor restaurateur Werner Zinke, die de automobielen in twee jaar tijd volledig reconstrueerde, betekende dit project tot nu toe de grootste uitdaging in zijn carriere. Zinke: "Op de wielbasis en de spoorbreedte na had ik geen betrouwbare gegevens. De meeste informatie heb ik uit historische foto's moeten halen." Op basis van computerberekeningen werd van ijzerdraad een frame gemaakt en vervolgens een houten model. De carrosserie werd op lederen zakken geklopt en met behulp van een Engelse rol gladgemaakt.

Audi Tradition is van plan om op de middellange termijn de beide eigen replica's bij een select aantal historische race-evenementen in te zetten. Op de lange termijn zal een exemplaar in het Audi museum mobile in Ingolstadt worden ondergebracht.

Audi Wanderer
 
Websitewww.audi.nl
Deel via