1 augustus 2003
 

Audi TT (1998 - 2006)

Audi TT 3.2 quattro vanaf augustus

1 augustus 2003 | De nieuwe topuitvoeringen van de Audi TT en TT Roadster, met 3,2-liter zescilindermotor en DSG transmissie, zijn nu te bestellen bij de Audi-dealer. De Audi TT 3.2 quattro staat vanaf eind augustus in de showroom en kost € 55.890,-. In november volgt de Audi TT Roadster 3.2 quattro, met een prijs van € 59.990,-.

Het is voor het eerst dat de Audi TT en TT Roadster met een zescilindermotor verkrijgbaar zijn. De krachtbron, de compacte 3,2-liter V6 met een vermogen van 184 kW/250 pk, sluit aan bij het dynamische karakter van de TT. Diverse technologische innovaties, zoals de continu verstelbare in- en uitlaatnokkenassen en het variabele inlaatspruitstuk, zorgen niet alleen voor sportwagenprestaties en souplesse, maar ook voor lage verbruiks- en emissiewaarden. Het maximum koppel van 320 Nm is volledig beschikbaar tussen 2.800 en 3.200 toeren. De 250 pk sterke Audi TT 3.2 quattro heeft voor de sprint van 0 naar 100 km/h 6,4 seconden nodig. Bij 250 km/h grijpt de snelheidsbegrenzer in.

De DSG-transmissie, die zowel qua constructie als concept volledig nieuw is, stamt uit de autosport. De schakeltijden liggen met DSG tussen de 0,18 en 0,20 seconde, wat betekent dat deze transmissie snel reageert en een bovengemiddeld sportieve rijstijl mogelijk maakt. DSG bestaat in feite uit twee handgeschakelde drieversnellingsbakken: de ene wordt gebruikt voor de even versnellingen, de andere voor de oneven. Door de toepassing van twee gescheiden koppelingen en een bedieningsmodule, kunnen tegelijkertijd twee versnellingen worden ingeschakeld. Het schakelen werkt als volgt: tijdens het rijden is een versnelling ingeschakeld. Vlak voordat er wordt overgeschakeld is de volgende versnelling al voorgeselecteerd. De elektronica zorgt er nu voor dat de koppeling van de ene versnelling opent en sluit, zodat het schakelen tussen de versnellingen razendsnel gaat. De DSG-transmissie is ondanks zijn compacte formaat in staat om maximaal 350 Nm aan koppel te verwerken.

Audi TT (1998 - 2006)

Voor een adequate vertraging is de TT 3.2 quattro uitgerust met een 17-inch remsysteem met dubbele remzuigers, afgeleid van de Audi RS4. De voorwielen worden afgeremd met behulp van vaste remklauwen, voorzien van geventileerde remschijven met een diameter van 334 mm. Net als bij de Audi TT quattro zijn ook op de achterwielen vaste remklauwen te vinden, met geventileerde remschijven met een diameter van 265 mm. Zoals alle TT's beschikt ook de nieuwe 3.2 quattro standaard over ESP met remassistent. Eveneens standaard zijn de gegoten lichtmetalen velgen in 6-arm vleugel-design, maat 7,5Jx17, in combinatie met 225/45 banden. Als meeruitvoering zijn velgen - een 17 inch en drie 18-inch velgen - in diverse designs verkrijgbaar.

Het topmodel van de TT-reeks is aan de buitenkant duidelijk te herkennen. De nieuw vormgegeven voorbumper met grotere luchtinlaten en 'kieuwen' aan de zijkant, voorziet in de grotere behoefte aan koeling. Aan de achterzijde onderscheidt de TT 3.2 quattro zich door zijn grotere achterspoiler en de diffuser in honingraatmotief. Deze aerodynamische wijzigingen zijn aangebracht om de opwaartse kracht ('lift') aan de achteras te reduceren, zodat de auto ook op hoge snelheid een vaste wegligging heeft. Tot de standaarduitrusting behoort Xenon-verlichting met automatische lichtbundelhoogteregeling en titaniumkleurige reflectoren. De volautomatische airconditioning zorgt ervoor dat de inzittenden zich bij iedere buitentemperatuur prettig voelen in de Audi TT. Ook het bestuurdersinformatiesysteem is standaard. De TT Roadster 3.2 quattro is bovendien voorzien van een elektro-hydraulisch bedienbare kap.