28 juli 2003
BMW X5 (1999 - 2007)

BMW X5 (1999 - 2007)

BMW X5 ondergaat facelift

28 juli 2003 | Met een omvangrijke update maakt BMW dit najaar de X5 aantrekkelijker. Vier jaar na zijn marktintroductie mag het eerste Sports Activity Vehicle van BMW zich nog steeds verheugen over gestaag stijgende verkoopcijfers. Om er nu voor te zorgen dat dit zo blijft, hebben de ingenieurs en ontwerpers de X5 technisch en optisch grondig onder handen genomen en veel innovatie toegevoegd.

Het nieuwe, intelligente vierwielaandrijvingssysteem xDrive, nieuwe krachtigere motoren en geactualiseerde stijlkenmerken vormen samen de highlights van deze model update. De nieuwe BMW X5 wordt in september 2003 op de Internationale Automobilausstellung IAA in Frankfurt voor het eerst aan het grote publiek getoond. Begin december gaan de eerste nieuwe modellen de weg op. Ter gelegenheid van de model update krijgt de X5 ook nieuwe motoren: allereerst de nieuwe 4,4-liter V8 benzine en de nieuwe 3,0-liter common rail diesel. In het voorjaar van 2004 volgt een nieuw high performance model: de nieuwe BMW X5 4.8is.

BMW X5 (1999 - 2007)

De nieuwe BMW 4,4-liter V8 benzine met Valvetronic, Bi-Vanos en een geheel variabel aanzuigsysteem is al in de huidige 7-serie te vinden. Nu staat deze motor, aangepast aan de specifieke eisen van een Sports Activity Vehicle, ook in de BMW X5 ter beschikking. Met de nieuwe 4,4-liter V8 van 320 pk (235 kW) accelereert de X5 in 7,0 seconden naar de 100 km/h. Als de nieuwe X5 is uitgerust met het optioneel verkrijgbare sportpakket dan zijn de banden van de snelheidscategorie V met een topsnelheid van 240 km/h. Zonder sportpakket beschikt de X5 over banden van de categorie H is de topsnelheid elektronische begrensd op 210 km/h. Standaard is de nieuwe BMW X5 4.4i uitgerust met de nieuwe zestraps automaat. De dieselvariant van de X5 is eveneens op tal van punten verbeterd. De direct ingespoten zescilinder turbodiesel met tweede generatie common rail in de nieuwe X5 3.0d levert nu 218 pk (160 kW). De 100 km/h zijn binnen 8,3 seconden bereikt, op weg naar een top van 210 km/h. Met een tot de verbeelding sprekend koppel van 500 Nm beweegt de nieuwe X5 zich gemakkelijk in het offroad terrein. Niet minder belangrijk dan de tot de verbeelding sprekende prestaties van de nieuwe X5 motoren, is de technologie die dat alles onder alle omstandigheden en overal op de weg zet. Dat is de taak van het geheel nieuw ontwikkelde, intelligente vierwielaandrijvingssysteem xDrive. xDrive maakt traploze en variabele verdeling van de aandrijfkracht tussen voor- en achteras mogelijk met een nog niet eerder bereikte alertheid.

De voorzijde van de X5 is tot aan de A-stijl onder handen genomen. Daarbij is het voor de BMW X-modellen zo kenmerkende relief in de motorkap nu sterker geprononceerd, de afwisseling van convexe en concave vlakken oogt dynamischer. De belijning van de motorkap verloopt breder en hoger en mondt uit in de niervormige grille. Ook deze dubbele luchtinlaten zijn nieuw en vooral groter vormgegeven. De dubbele koplampen kregen dynamischer contouren die samen met de meer afgeronde richtingaanwijzers beter passen in het nieuwe verschijningsbeeld van het modellenprogramma. Nieuwe lichtringen coronas - om alle vier de koplampen maken de X5 voortaan ook in het donker in een oogopslag herkenbaar. De onderzijde van het front is nu markanter van design en van grote, in het midden gedeelde luchtinlaten voorzien, waardoor de belijning van de motorkap optisch verder naar onderen doorloopt. Aan de achterzijde ronden nieuwe, heldere achterlichten het verschijningsbeeld van de nieuwe BMW X5 af.

BMW X5 (1999 - 2007)

Wie met de nieuwe X5 een aanhangwagen van caravan tot paardentrailer - wil trekken, kan beschikken over een nieuwe veiligheidsvoorziening: aanhanger-stabilisatiecontrole. Dit systeem voorkomt het gevaarlijke pendelen van aanhangers omdat zij via de sensoren van het onderstelregelsysteem DSC zo'n pendelbeweging heel vroeg herkent en met gerichte remingrepen in de kiem smoort.