24 juli 2003
BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW 545i en 525i debuteren dit najaar

24 juli 2003 | De begin juli met de sedanmodellen 520i, 530i en 530d geintroduceerde BMW 5-serie krijgt nog dit najaar versterking van de 545i en de 525i. De nieuwe BMW 545i is uitgerust met de tot nog toe exclusief aan de BMW 745i voorbehouden 4,4 liter V8 motor met ValveTronic, de nieuwe 525i krijgt de 2,5 liter zescilinder lijnmotor van BMW.

De aluminium V8 van de BMW 545i met ValveTronic, Bi-VANOS, een geheel variabel aanzuigsysteem en andere high-tech features, ontwikkelt uit een cilinderinhoud van 4.393 cc een vermogen van 333 pk / 245 kW. Dat is een vermogenswinst van 47 pk / 35 kW vergeleken met het voorgaande model, de BMW 540i. Het maximum koppel steeg tot 450 Nm en het koppelverloop is over het gehele toerengebied verbeterd. Meer dan 80 procent van het maximum koppel, dat bij 3.600 tpm wordt bereikt, staat tussen 1.500 en 6.400 toeren ter beschikking. Voor een efficiente krachtsoverbrenging zorgt de handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is er keuze uit de sequentieel geschakelde SMG-versnellingsbak of de van de 7-serie bekende, adaptief geregelde zestraps automatische transmissie met Steptronic. De BMW 545i (545iA) accelereert in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/h. Voor de tussensprint van 80 naar 120 km/h zijn eveneens 5,8 seconden nodig. De topsnelheid kan zowel in de vijfde als in de zesde versnelling worden bereikt en is elektronisch begrensd tot 250 km/h. De zesde versnelling heeft een overdrivekarakteristiek waardoor toerental, geluidsniveau en brandstofverbruik worden gereduceerd.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

Ondanks de duidelijk toegenomen prestaties, het wezenlijk ruimere interieur en de uitgebreide standaarduitrusting zijn de ingenieurs van BMW erin geslaagd het brandstofverbruik andermaal te verlagen. Dat is te danken aan de combinatie van efficiente aandrijvingstechnologie, lichte bouwwijze en gunstige aerodynamica. Vergeleken met het voorgaande model daalde het gemiddelde brandstofverbruik in de EU-cyclus met 1,4 (1,7) liter/100 km naar 10,9 (10,6) liter/100 km. Daarbij voldoet de nieuwe BMW 545i aan de strenge eisen van de EU4 emissienorm. Vanzelfsprekend is het onderstel voorbereid op de hogere prestaties. Zo staat de nieuwe 545i standaard op 7,5 J x 17 lichtmetalen BMW wielen met 225/50 banden. Een ruim bemeten 17" high performance remsysteem met aluminium remklauwen en inwendig geventileerde, lichtgewicht remschijven zorgt voor excellente vertragingswaarden bij een extreme belastbaarheid.

In het interieur onderscheidt de BMW 545i zich van de BMW 530i door een luxere ambiance met onder meer lederen bekleding, edelhoutapplicaties en geheel elektrische stoelverstelling voor rijder en voorpassagier met memoryfunctie voor de rijder. Daarnaast met een binnenlichtpakket en automatische airconditioning met extra functies als links- en rechtsvoor gescheiden temperatuurregeling en luchtverdeling, buitenluchtfilters met actief koolstof, automatische luchtrecirculatie, solar- en condenssensor, interieur- voorventilatie en een restwarmtefunctie. Van buiten is de BMW 545i afgezien van de typeaanduiding te herkennen aan de verchroomde spijlen in de niervormige middengrille en aan de grotere en ronde, in plaats van ovale, dubbele uitlaatpijpen.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

De aluminium zescilinder lijnmotor van de BMW 525i met Bi-VANOS en resonantie-aanzuigsysteem ontwikkelt uit een cilinderinhoud van 2.494 cc een vermogen van 192 pk/141 kW en bereikt een maximum koppel van 245 Nm bij 3.500 1/min. De krachtsoverbrenging wordt, zoals in alle modellen van de nieuwe 5-serie, verzorgd door een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als alternatief staat ook hier de zestraps automaat met Steptronic ter beschikking. De BMW 525i (525iA) sprint van 0 naar 100 km/h in 7,9 (8,7) seconden respectievelijk van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling in 8,4 seconden. De topsnelheid van 238 (233) km/h wordt in de vijfde versnelling bereikt. De zesde versnelling heeft een overdrive-karakteristiek. Het gemiddeld verbruik in de EU-cyclus bedraagt 9,4 (9,9) liter/100 km. En ook de nieuwe BMW 525i voldoet aan de strenge eisen van de EU4-emissienorm.

De standaarduitvoering van de nieuwe BMW 525i komt overeen met die van de zescilindervarianten 520i, 530i en 530d. De, vergeleken met de voorgaande modellen, toegenomen uitrusting omvat onder meer een handgeschakelde zesversnellingsbak en een automatische airconditioning. Daarnaast zijn standaard: deels elektrisch verstelbare voorstoelen, multifunctioneel stuurwiel, regensensor met lichtschakeling en hoofdairbags voor- en achterin. Tot de standaarduitvoering behoort bovendien de 6,5" kleurenmonitor van het Control Display, die bijvoorbeeld de BMW Business radio met cd-speler of de programmering van de portiersloten automatische vergrendeling na wegrijden zichtbaar maakt.