23 juli 2003
Volkswagen Golf V

Volkswagen Golf V

5e generatie VW Golf eind dit jaar

23 juli 2003 | De nieuwe Golf wordt eind dit jaar geïntroduceerd. Het betreft de inmiddels vijfde generatie van de succesvolste in Duitsland ontwikkelde auto ooit. Design en techniek zijn de meest in het oogspringende verbeteringen van deze nieuwste generatie. In één oogopslag een Volkswagen Golf- met de bekende karakteristieke C-stijl en onderscheidende achterzijde - maar onmiskenbaar dyanmischer en sportiever vormgegeven.

Het front van de nieuwe Golf blinkt onder meer uit door zijn aerodynamische vormgeving. Onmiskenbaar Golf zijn de 'spitse' koplampen met dubbele ronde schijnwerpers. De in de koplampen geïntegreerde knipperlichten zijn in de stijl van de Phaeton uitgevoerd. In de spatschermen zijn welvingen aangebracht. Optisch vormen zij samen met de motorkap een geheel met de grille waardoor een V-vormige eenheid is ontstaan die de dynamiek van de nieuwe Golf nadrukkelijker tot zijn recht laat komen. Ook de achterzijde heeft een krachtiger, dynamischer uitstraling gekregen, waarbij; de karakteristieke ronde achterlichten duidelijk uit het Volkswagen-programma afkomstig zijn. Ze zijn deels geïntegreerd in de achterklep waardoor in combinatie met de direct tegen de C-stijl aanliggende achterruit een elegante uitstraling is ontstaan.

Volkswagen Golf V

Bij zijn marktintroductie, eind dit jaar, verschijnt de als twee- en vierdeursuitvoering leverbare Golf in drie uitrustingsvarianten: Trendline, Comfortline en Sportline. Alle uitvoeringen zijn standaard uitgerust met een comfort- en veiligheidspakket. Dit pakket omvat onder meer zes airbags, vijf hoofdsteunen (waarvan die van de voorstoelen zijn uitgerust met speciale anti-whiplashtechniek), driepuntsgordels voor alle zitplaatsen, een nieuw ontwikkelde veiligheidsstuurkolom en een speciale constructie die de pedalen bij een aanrijding als het ware in de motorruimte laat verdwijnen.

De carrosserie van de Golf is breder geworden (1.759, + 24 mm), hoger (1.483, + 39 mm) en langer (4.204, + 57 mm) en biedt daarmee voor zowel de achterpassagiers als de bagage (374 liter) aanzienlijk meer ruimte. De carrosserie als geheel nam volgens de makers in stijfheid toe met 80 procent. Aan de voorzijde zorgt de verbeterde voorwielophanging voor meer koersvastheid. Achter is een nieuw ontwikkeld systeem van onafhankelijke wielophanging toegepast, wat naast de koersvastheid ook het algehele rijcomfort zeer ten goede moet komen. Handling en comfort zijn verder verbeterd door de toepassing van snelheidsafhankelijke, elektromechanische stuurbekrachtiging. Ook het remsysteem is nieuw ontwikkeld en uitgerust met betere koeling.