15 juli 2003
 

Toyota Land Cruiser (1997 - 2009)

Verbeteringen voor Toyota Land Cruiser

15 juli 2003 | De vernieuwde Toyota Land Cruiser 100, die vanaf oktober 2003 in geheel Europa leverbaar zal zijn, is uitgerust met een groot aantal voorzieningen die de veiligheid en de prestaties van de dieselversies op een hoger niveau moeten brengen. Ook op het gebied van gebruiksgemak zijn er talrijke verbeteringen.

De dieselversie van de Land Cruiser 100 is nu uitgerust met enkele zaken die voor het eerst werden toegepast op de 4,7 liter V8-benzineversie, die in september 2002 werd geintroduceerd. De beschikbaarheid van Vehicle Stability Control (VSC), Traction Control (TRC) en de grotere, 18 inch lichtmetalen velgen verhoogt het actieve veiligheidsniveau van de Land Cruiser 100 diesel en zorgt volgens de fabrikant voor betere prestaties op de weg en in het terrein. De 4,2 liter 24-kleppen dieselmotor kan optioneel gekoppeld worden aan een nieuwe automatische transmissie met vijf versnellingen. Deze nieuwe transmissie zorgt voor aanzienlijk betere prestaties: zo bedraagt de topsnelheid nu 180 km/h en vergt een acceleratie van 0 naar 100 km/h nu 11,5 seconde. Vermeldenswaardig is verder het feit dat de Land Cruiser 100 de eerste 4WD van Toyota met een dieselmotor is die is uitgerust met een automatische transmissie met vijf versnellingen.

Toyota Land Cruiser (1997 - 2009)

VGRS (Variable Gear Ratio Steering stuurinrichting met variabele overbrengingsverhoudingen) werd voor het eerst toegepast op de Toyota Land Cruiser 100 met benzinemotor, die in september 2002 werd geintroduceerd, en is nu ook aanwezig op de uitvoeringen met dieselmotor. Het VGRS-systeem past de overbrengingsverhoudingen langs elektronische weg direct aan de rijstijl, de rijsnelheid en aan de wegcondities. Op een normale weg zal bij lage en middelhoge snelheden de besturing directer zijn, waardoor de bestuurder minder moeite hoeft te doen (d.w.z. minder aan het stuur hoeft te draaien), hetgeen de wendbaarheid van de auto in stadsverkeer en bij het parkeren ten goede moet komen. Bij een richtingverandering in een situatie waarin er plotseling geremd moet worden, communiceert het systeem met de Vehicle Stability Control (VSC), zodat de VGRS-ECU (Electronic Control Unit) de waarschijnlijke stuurhoek die voor het uitvoeren van de manoeuvre nodig is, kan berekenen, en de bestuurder gemakkelijker kan sturen.

De Land Cruiser 100 (met benzine- en met dieselmotor) heeft nu standaard een Bluetooth-communicatiesysteem als de auto is uitgerust met een navigatiesysteem. Als in het interieur een mobiele telefoon wordt gebruikt die geschikt is voor Bluetooth-communicatie, kunnen de inzittenden telefoonnummers kiezen met behulp van het 7 inch touch screen LCD-scherm (hetzelfde scherm dat gebruikt wordt voor het navigatiesysteem) en kan er gecommuniceerd worden via het ingebouwde handsfreesysteem. Het starten en beeindigen van een telefoongesprek vindt plaats met behulp van een toets op het stuurwiel, die zich vlak bij de toets voor het inschakelen van de stemactivering bevindt.