8 juli 2003
Renault Scenic (2003 - 2009)

Renault Scenic (2003 - 2009)

Renault introduceert nieuwe Scenic

8 juli 2003 | De nieuwe Scenic is de derde auto van het uit 7 modellen bestaande Megane programma. De Scenic combineert volgens Renault de modulariteit en de ruimte van een monospace met het rijcomfort van een hatchback. De nieuwe Scenic is uitgerust met technische ontwikkelingen die door Renault in de hogere segmenten geintroduceerd zijn, zoals de automatische parkeerrem. Op het gebied van de passieve veiligheid profiteert de nieuwe Scenic van de ervaring en knowhow van het merk op dit gebied. De nieuwe Scenic zal in eerste instantie op de markt worden gebracht als versie met 5 zitplaatsen. In de loop van 2004 wordt een uitvoering met 7 zitplaatsen gepresenteerd.

Renault is de pionier in de wereld van de monospace en geeft de Scenic al haar expertise mee om zoveel mogelijk ruimte te kunnen bieden. Dankzij het rechte, horizontale dak wint de nieuwe Scenic bijvoorbeeld voorin 26 mm aan hoofdruimte. Bovendien is de breedte tussen de portieren met 22 mm toegenomen. Achterin biedt de nieuwe Scenic een knieruimte van 226 mm. Daarbij biedt de nieuwe Scenic een opvallend groot panoramisch uitzicht door de voorruit met een oppervlak van 1,40 m. De versnellingspook en de automatische parkeerrem, zijn in het dashboard geplaatst voor een optimale ergonomie en inrichting van het interieur. De ruimte die daarmee vrijgekomen is op de grond tussen de voorstoelen is benut met een nieuwe, verschuifbare centrale opbergruimte. Deze is elektrisch te ontgrendelen en schuift van het dashboard naar de achterstoelen voor meer comfort voor de voorste en achterste passagiers. De voorste passagiersstoel kan voortaan worden neergeklapt tot een tafeltje. Lange voorwerpen kunnen daardoor gemakkelijker vervoerd worden. Verder kunnen de drie achterstoelen, als ze verticaal opgevouwen en geplaatst zijn, vergrendeld en automatisch op hun plaats gehouden worden.

Renault Scenic (2003 - 2009)

De nieuwe Scenic profiteert van alle troeven die op de nieuwe Megane geintroduceerd zijn en is voorzien van een uitgebalanceerd akoestisch en thermisch comfortniveau. De beperking van aerodynamische geluiden en het lawaai van de aandrijfgroepen, zorgen bij de nieuwe Scenic voor geluiddemping. Het interieur is uitzonderlijk licht dankzij het optionele panoramische schuifdak van 1,61 m. De sfeer in de auto kan verder aangepast worden met behulp van zonneschermen in de achterportieren (vanaf Comfort) en een 'interne communicatiespiegel' (vanaf Comfort). De Renault Card neemt op zijn beurt alle werkingsprincipes van de Megane over.

De nieuwe Scenic biedt een ruime keuze aan aandrijfgroepen die voor een comfortabel en dynamisch rijgedrag zorgen. Het benzinegamma heeft de 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk te bieden, terwijl het dieselaanbod uit de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk bestaat, waarvan het maximale koppel naar 300 Nm gebracht is. In een later stadium volgen de 1.4 16v 98 pk en de 1.5 dCi 100 pk. Het versnellingsbakgamma met de handgeschakelde 5- en 6-versnellingsbak en de proactieve automaat met sequentiele bediening is overgenomen van de nieuwe Megane met overbrengingsverhoudingen die aangepast zijn aan de Scenic.