30 juni 2003
 

Peugeot 307

Peugeot 307 Zakenauto van het Jaar 2003

30 juni 2003 | Recentelijke werd de zeventiende editie van de AM Zakenauto van het Jaar georganiseerd. Tot winnaar van deze praktijkprijs is dit jaar de Peugeot 307 uitgeroepen. Hij volgt de 206 van hetzelfde merk op. De aanmoedigingsprijs AMbitie werd voor de derde keer uitgereikt. Die prijs ging naar de Renault Megane II.

De jury bestaat uit fleetowners, vertegenwoordigers van autolease-maatschappijen en autojournalisten en wordt voorgezeten door Peter Brouwer, hoofdredacteur van Automobiel Management. In de einduitslag bestond de toptien uit vijf Duitse merken, een Zweeds merk en twee Franse. De 307 finishte met een straatlengte van zo'n vijfhonderd punten voorsprong op de nummers twee en drie. En dat zijn op hun beurt zeker geen kinderachtige auto's want het gaat om de Mercedes-Benz E-Klasse (tweede) en de Laguna II van Renault (derde).

De 307 behaalde de eerste plaats in de categorieen aandeel in de zakelijke markt, kwaliteit importeur/dealerorganisatie en volledigheid van het programma. De auto werd tweede in de categorieen comfort/ rijeigenschappen en uitstraling. In de categorie relatie aanschafwaarde/kilometerkostprijs scoorde de 307 een derde plaats. Al met al was het ruim voldoende om te winnen.

Peugeot 307

De jury van de verkiezing baseert zich vooral op ervaringsmateriaal. Dat betekent dat de auto natuurlijk goed en aansprekend moet zijn maar dat geldt vooral ook voor de organisatie die erachter zit. Peugeot kreeg op dit punt veel lof van de jury toegezwaaid en dat is een grote verdienste, aldus juryvoorzitter Brouwer. "Zeker, want de jury is erg kritisch. En de Nederlandse Peugeot-organisatie won nu al voor de derde keer in successie in de categorie kwaliteit van importeur/dealerorganisatie. Dat is heel knap". De 307 is het verkoopkanon van vandaag de dag met een aandeel van bijna zes procent van de totale personenautomarkt. De auto scoort vooral ook in de zakelijke wereld goed: volgens de importeur wordt bijna zestig procent van de aantallen zakelijk ingezet.

Een aanmoedigingsprijs voor nieuwe auto's die nog niet de kans hebben gehad zich in de praktijk te bewijzen, is de AMbitie . Door deze prijs toe kennen wil de jury bij voorbaat haar vertrouwen uitspreken in een zakenauto en de merkorganisatie die erachter zit. Dit jaar heeft de jury de AMbitie uitgereikt aan de Renault Megane II.