26 juni 2003
Volvo XC90 (2002 - 2014)

Volvo XC90 (2002 - 2014)

EuroNCAP beloont Volvo XC90 met 5 ster

26 juni 2003 | Al jaren neemt EuroNCAP de veiligheid van personenauto's onder de loep. In haar meest recente onderzoek heeft de toonaangevende organisatie de Volvo XC90 beloond met de hoogst mogelijke score van vijf sterren.

De testmethode van EuroNCAP gaat de crashbestendigheid van een personenauto na bij zowel een frontale en een zijwaartse aanrijding als bij een botsing met een massieve paal. Hierbij worden verschillende aspecten getest, zoals de veiligheid bij het vervoeren van kinderen. Met name bij dit laatste onderdeel scoorde de XC90 goed: "erg indrukwekkend, hij voldoet aan alle eisen van de EuroNCAP", aldus het testrapport. De algemene conclusie van de prestaties van de Volvo XC90 was als volgt: "De XC90 heeft een uitzonderlijk sterke carrosserie, waardoor het passagiersgedeelte veilig en betrouwbaar is, zowel bij frontale als bij zijwaartse aanrijdingen. Het niveau van vervorming en indrukking is minimaal en het risico van borstletsel, veroorzaakt door de druk van de veiligheidsgordel, is laag. Het veiligheidssysteem voor de kinderzitjes werkt zoals het hoort en voldoet aan alle eisen. Elke afmeting ISOFIX-stoeltje kan in de auto worden toegepast. De bescherming van voetgangers is voor dit type auto gemiddeld".

Volvo XC90 (2002 - 2014)

Volgens de testmethode van EuroNCAP treedt er bij een frontale crash met de XC90 een minimale vervorming op van de voetruimte en de portieren. Ook de pedalen hebben bij een frontale aanrijding vrijwel niets te lijden en zowel de bestuurder als de bijrijder heeft slechts een klein risico op knieletsel. Bij de zijwaartse aanrijdingen behoorden de gegevens die van de dummys waren af te lezen tot de gunstigste die ooit in een EuroNCAP-test zijn vastgesteld. De airbag, SIPS-bags en het Inflatable Curtain blijken uitstekend te werken en beschermen de bestuurder optimaal, zowel bij de zijwaartse crash als bij de botsing tegen een paal.

Toen de Volvo XC90 bedacht en ontworpen werd, is er veel aandacht besteed aan de typische en kritieke punten van een SUV. Denk bijvoorbeeld aan het risico van ongelukken waarbij de auto over de kop slaat. Het was een uitdaging een SUV te ontwikkelen die onder meer op dit gebied zo veilig mogelijk was. Het over de kop slaan wordt volgens Volvo in belangrijke mate voorkomen door roll stability control en roll-over protection. Samen met voorzieningen als het anti-whiplash-systeem WHIPS en gordelaanspanners voor alle zeven zitplaatsen, biedt de XC90 de inzittenden hiermee veel veiligheid.