25 juni 2003
Ford C-MAX (2003 - 2010)

Ford C-MAX (2003 - 2010)

Ford Focus C-Max vanaf november

25 juni 2003 | Met de introductie van de nieuwe Focus C-MAX omvat de modellenreeks van de Ford Focus nu een MFV (Modern Family Vehicle), naast de drie- en vijfdeurs hatchbacks, de vierdeurs sedan, de Wagon en de twee sportieve versies RS en ST170. Binnen het productaanbod van Ford neemt de Focus C-MAX een plaats in tussen de Fusion en de Galaxy.

De Focus C-MAX bouwt duidelijk voort op de bekende punten van de Focus-familie. Diens rijkwaliteiten zijn behouden, terwijl deze ruime modelvariant flexibel bruikbaar is. De ingenieurs van Ford gaven de Focus C-MAX een langere wielbasis (25 mm) en een grotere spoorbreedte (40 mm) dan de andere Focus-modellen. Maar ondanks de grotere afmetingen is de stijfheid van de carrosserie van de Focus C-MAX even groot als die van zijn familieleden. De Focus C-MAX is een van de langste en breedste auto's in zijn categorie: 4.333 mm lang, 1.588 mm hoog en 1.825 mm breed en heeft de langste wielbasis (2.640 mm) van alle Focus-modellen. Zijn afmetingen creeren zowel voor- als achterin veel interieurruimte. Het compartiment voor de achterpassagiers, dat standaard beschikt over een bank met drie zitplaatsen, is volgens Ford een van de grootste in zijn klasse. De achterbank is flexibel en laat zich in een verhouding van 40-20-40 naar voren klappen en kantelen. De bagageruimte heeft een volume van 582 liter (gemeten tot aan het dak), is de bank weggeklapt, dan heeft de Focus C-MAX een brede en vlakke laadvloer met een maximaal laadvolume van 1.692 liter, voldoende om zeer grote spullen te vervoeren.

Ford C-MAX (2003 - 2010)

De Focus C-MAX biedt zelfs nog meer ruimte wanneer de klant kiest voor het Comfort Stoelsysteem dat de flexibiliteit van de achterbank verhoogt (standaard op Trend en Ghia). Door de middelste zitplaats naar achteren in het bagagecompartiment te verschuiven, kunnen de twee buitenste zitplaatsen diagonaal naar achter worden geschoven. De Focus C-MAX wordt zo een vierzitter met extra veel ruimte achterin. Als de stoelen door het Comfort Stoelsysteem meer naar het midden en naar achteren staan, kunnen kinderen dichter bij elkaar zitten om spelletjes te spelen of hebben ze meer ruimte om hun benen te strekken.

Voor de nieuwe Focus C-MAX biedt Ford een nieuwe reeks van benzine- en dieselmotoren. Het motorenaanbod omvat twee nieuwe vertegenwoordigers van de reeks Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren (keuze tussen een 1,6-litermotor van 110 pk/81 kW of een 2,0-litermotor van 136 pk/100 kW) van de tweede generatie. De twee nieuwe Duratorq TDCi-motoren voldoen aan de Euro III emissienormen. Later dit jaar introduceert Ford een roetfilter op deze diesels. Een afgeleide van de 1.8 liter Duratec benzinemotor uit de Mondeo is een nieuw lid van de familie benzinemotoren van Ford. Het vermogen bedraagt 120 pk/ 88 kW en het koppel werd verhoogd tot 169 Nm bij 4.500 tpm. De 2.0 liter TDCi motor wordt gekoppeld aan de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, die ontwikkeld is om de rijkwaliteiten van de Focus C-MAX te verbeteren. De 1,6-liter TDCi en de 1,8-liter benzinemotor worden gekoppeld aan de handgeschakelde vijfversnellingsbak. Van beide versnellingsbakken is de bedieningspook op het dashboard gemonteerd.

Ford C-MAX (2003 - 2010)

De Ford Focus C-MAX wordt vanaf november leverbaar in ons land. Prijzen en specificaties zullen rond de introductieperiode bekend gemaakt worden.