13 juni 2003
 

Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156 ondergaat facelift

13 juni 2003 | Een nieuw exterieur- en interieurdesign met de handtekening van Giorgetto Giugiaro, een nieuwe vijfcilinder 2.4 JTD Multijet 20V krachtbron, aangepaste ondersteltechniek met aluminium delen en de introductie van een nieuwe, supersportieve TI-modellenlijn vormen de highlights van de nieuwe generatie Alfa 156 en Alfa Sportwagon, die begin juli in de showroom staat.

De meest in het oog springende aanpassingen bestaan uit een grotere grille, nieuw ontworpen koplampunits en een wat lager uitgevoerde bumperspoiler. Bij de achterpartij heeft Italdesign de nadruk vooral op ingetogen stijl gelegd. Zo krijgen de achterlichtunits een andere vorm mee en wordt de vorm van de achterkant wat meer benadrukt. Bij de selectie aan nieuwe lakkleuren verwijzen de namen naar de Alfa Romeo historie, waarin Giugiaro natuurlijk een hoofdrol heeft gespeeld. Alfa Rood, Carrara Wit, Kyalami Zwart, Siena Rood, Stresa Groen, Licht van Amalfi Groen, Taormina Blauw, Capri Blauw, Daytona Blauw, Le Castellet Blauw, Gonzaga Grijs, Vesuvius Grijs, Liparo Grijs en Jarama Zwart. Daarnaast zijn er twee metalescente Nuvola tinten: Nuvola Blauw en Nuvola Wit.

Alfa Romeo 156

Naast de aanpassingen van het carrosserie ontwerp is ook het interieur op punten gewijzigd. De hoofddoelstelling was om een lichtere en meer elegante cabine te creeren. Daarbij moesten de familiebanden met de Alfa 147 en Alfa 166 strakker worden aangetrokken. Het dashboard is daarvoor compleet aangepast en de lijnen worden versterkt door een keuze uit drie contrasterende kleurcombinaties: zwart op beige, zwart op grijs, donkergrijs op lichtgrijs. Ook de bestaande zwarte dashboardtint blijft leverbaar. De nieuwe Alfa 156 en Alfa Sportwagon zijn ook beschikbaar met een bi-tone bekleed dashboard. Andere opvallende noviteiten zijn het in rood uitgevoerde instrumentenpaneel, een serie nieuw ontworpen stuurwielen (ook met houtafwerking) en nieuwe bedieningselementen, inclusief schakelpook.

"Beauty is not enough", luidt het thema van deze nieuwe generatie Alfa 156 en Alfa Sportwagon. De Alfa 156 had jaren geleden de primeur van JTD common-rail dieseltechniek, kwam nog niet zo lang geleden met de tweede generatie common-rail diesel in de vorm van de 140 pk sterke 1.9 JTD Multijet 16V (met 6-versnellingsbak) en toont nu een 2.4 JTD Multijet 20V. Een vijfcilinder die is uitgerust met de nieuwste Multijet techniek. De nieuwe Multijet krachtbron noteert 175 pk en een trekkracht van 385 Nm. Tussen 1.750 en 3.500 toeren is steeds 90 procent of meer van de maximale trekkracht beschikbaar. Hij krijgt gezelschap van de 2.0 JTS, de direct ingespoten benzinemotor van Alfa Romeo. De 2.0 JTS wordt ook geleverd met Selespeed versnellingsbak.

Alfa Romeo 156

De afkorting TI staat voor Turismo Internazionale, een acroniem dat Alfa Romeo traditioneel gebruikte voor zijn meest sportief uitgevoerde auto's. Ze werden afgeleid van normale productiemodellen, maar ondergingen zowel aanpassingen aan hun styling als techniek om op die wijze volbloed sportwagens te creeren. De nieuwe Alfa 156 en Alfa Sportwagon TI mikken net als hun voorgangers op de meest sportief ingestelde rijders. Ze bieden meer sportiviteit, een beter weggedrag en krachtiger remmen. Gevolg van hun extra sportieve onderstelafstelling zijn brede banden om speciaal ontworpen 215/45 - 17 lichtmetalen wielen en aerodynamische zijskirts. Uiteraard worden ze voorzien van een TI-logo.