28 april 2002
 

Daihatsu

Daihatsu sirion is vernieuwd

28 april 2002 | Bij de Daihatsu dealer staat nu de nieuwe Sirion in de showroom. Direct valt zijn compleet gewijzigde voorkant op. Met name het design van de koplampen en grille geven de Sirion een stoerdere en sportievere uitstraling. Ook het interieur heeft een ware metamorfose ondergaan. Een geheel nieuw dashboard en andere stoelbekleding zijn het resultaat. Ook op technisch vlak is het een en ander aangepast, waardoor de nieuwe Sirion nu een beter weggedrag heeft en daarnaast ook stiller is geworden.

De 1.0 12V DVVT twincam Eco-motor is goed voor 43 kW (58 pk) bij 6000 tpm. De 1.3 16V DVVT twincam motor levert 75 kW/102 pk bij 7000 tpm. Beide twincam motoren hebben DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) techniek. Gebruikmakend van de gegevens zoals het motortoerental en de gasklep openingshoek, maakt de boordcomputer de openingstijd van de kleppen zo gunstig dat de inlaat- en uitlaatslagen zo efficiënt en geleidelijk als mogelijk verlopen. Dit heeft als gevolg dat de Sirion spaarzaam is wanneer er weinig vermogen wordt gevraagd en hoge prestaties levert wanneer de rijder dit wenst.

Men kan men bij de Sirion 1.0 12V optioneel kiezen voor een volledige automatische transmissie met vier versnellingen. De Sirion 1.3 16V automatische transmissie is tevens voorzien van stuurtiptronic. Met stuurtiptronic-schakelt men op het stuur en dit is uniek in het Sirion segment. Tijdens het schakelen kan de berijder beide handen aan het stuur houden. Door middel van het indrukken van een + of - knop schakelt de transmissie op of terug. De transmissie is zo geprogrammeerd dat fout schakelen is uitgesloten. Uiteraard biedt deze auto met stuurtiptronic ook de keuze om te rijden als een auto met volledige automatische versnellingsbak

Daihatsu

De originele Sirion-elegantie is gebleven. Op basis hiervan heeft de Sirion meer sportievere details gekregen. De koplampen, grille en voorbumper zijn volledig gerestyled wat de voorkant een compleet ander uiterlijk geeft. De achterbumper van de Sirion 1.0 12V is nu ook uitgerust met de forse achterbumper van de Sirion 1.3 16V. Door een achterklepspoiler met remlicht wordt de Sirion 1.3 16V sportiever. Ook het interieur is volledig gemoderniseerd en straalt sportiviteit uit. Het middenconsole van de Sirion is vernieuwd en heeft voor de 1.3 16V uitvoering een aluminium-look meegekregen, welke het dashboard een dynamische uitstraling geeft. Naast de uitbreiding van het aantal opbergvakken is bij de 1.3 16V uitvoering de bekleding van de stoelen en de portieren nu zwart met een modern design.

De Sirion 1.0 12V SXi is de basis versie en beschikt standaard over o.a. twee airbags, stuurbekrachtiging, een in delen neerklapbare achterbankleuning, elektrisch bedienbare ramen voor, achterruitwisser/-sproeier, achterklep en brandstofklepje van binnenuit te ontgrendelen, make-up spiegels, antiverblindingsspiegel, een digitaal klokje, deurspeakers en wieldoppen.

De Sirion 1.0 12V RTI is de meest luxe uitvoering met een 1.0 12V motor en is o.a. uitgerust met centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare buitenspiegels en ramen voor en achter, toerenteller, 14 inch wielen met 165/65 banden en chroomkleurige zijbeschermstrips.

Daihatsu

De Sirion 1.3 16V VTR is naast de genoemde specificaties van de Sirion 1.0 RTi o.a. voorzien van een digitale kilometerteller met twee dagtellers, een sportief stuurwiel, sportieve stoelen met speciale zwarte bekleding, hoofdsteunen achterin, dakantenne centraal boven de voorruit, mistlampen voor, sideskirts, achterklepspoiler met remlicht en een uitlaatsierstuk.

De Sirion 1.3 16V SR krijgt hierbij een bestuurdersstoel waarvan de zitting in hellinghoek verstelbaar is, side airbags, airconditioning en lichtmetalen 14 inch velgen.

Daihatsu Daihatsu
 
Websitewww.daihatsu.nl
Deel via