24 april 2002
 

Opel Corsa (2000 - 2006)

opel introduceert de corsa eco

24 april 2002 | Met de lancering van de nieuwe Corsa Eco - die per direct kan worden besteld - onderstreept Opel zijn rol bij de ontwikkeling van nieuwe milieutechnieken. Veelal wordt daarbij door Opel bewust gekozen voor technieken met een betaalbaar karakter.

Met de presentatie van de nieuwe Corsa Eco laat de ontwikkelingsafdeling zien dat je ook met een benzinemodel een zeer economisch verbruik en een geringe uitstoot van CO2-gassen kunt realiseren. Met zijn 1-liter ECOTEC krachtbron en aangepaste Easytronic versnellingsbak, realiseert de nieuwe Opel een verbruik van 4,9 liter op 100 kilometer. Daarmee is de Corsa Eco het zuinigste benzinemodel in de compacte gezinsauto klasse. Bovendien levert de combinatie van minimaal verbruik en geringe CO2 uitstoot de klant een maximale overheidsubsidie op van 1275,- euro. De auto kost 12.095,- euro, een vergelijkbaar prijsniveau met de normale Corsa 1.0 met Easytronic. Diezelfde koers zal worden gevolgd met de andere nog te lanceren Eco-modellen.

Opel Corsa (2000 - 2006)

Om verbeteringen op het gebied van het benzineverbruik mogelijk te maken, worden in de Corsa Eco technieken toegepast die we kennen van conceptstudies op dit gebied. Een voorbeeld is de Eco 3 zoals die in 1995 aan het publiek is voorgesteld, de eerste praktisch inzetbare auto die 3 liter op 100 kilometer verbruikte. Ook het G90 studiemodel van drie jaar geleden is zo'n belangrijke conceptstudie. Hij realiseerde een uitstoot van 90 gram per kilometer, ver onder de doelstelling van 140 gram die de ACEA (de federatie van automobielfabrikanten) zich voor het jaar 2008 ten doel heeft gesteld.

Om de Corsa aerodynamisch te verbeteren werden de volgende maatregelen doorgevoerd: montage van de spoilers en zijskirts van de Corsa Sport, grotere wieldoppen die de lucht gelijkmatiger langs de wielen geleiden, een aerodynamisch paneel onder de motorruimte dat de lucht ook daar met zo weinig mogelijk wervelingen verder geleidt, kleinere luchthappers voorop en een 10 millimeter verlaagde positie van het koetswerk. Alles bij elkaar dringt dat de Cw-waarde terug van 0.32 naar een waarde van 0.30.