19 april 2002
 

Renault Avantime

Renault voorziet Avantime van nieuwe motoren

19 april 2002 | De Renault Avantime werd eind 2001 in Frankrijk op de markt gebracht en vanaf begin dit jaar ook in de belangrijkste Europese landen, waaronder Nederland. De Avantime werd bij de lancering alleen aangeboden met een 3.0 V6 24v motor gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak en breidt nu het aanbod uit met twee viercilindermotoren, de 2.0 16v turbobenzinemotor en de 2.2 16v dCi turbodieselmotor. Bovendien is de 3.0 V6 24v versie nu verkrijgbaar in combinatie met de pro-actieve 5-trapsautomaat. Met de introductie van het nieuwe uitrustingsniveau Expression, gecombineerd met de viercilindermotoren, kan er voortaan een Avantime gereden worden vanaf 35.000 euro.

De Avantime geeft het coupe-concept volgens Renault een nieuwe dimensie en een nieuwe kijk op reizen in de auto. Hij onderscheidt zich met name door zijn innovatieve vormgeving: een ontbrekende middenstijl, een zichtbare aluminium bovenbouw, dubbelscharnierende portieren en het grootste glazen, panoramische schuifdak op de markt. Dit vernieuwende concept met een innovatieve vormgeving maakt het voor de Avantime mogelijk om prestaties te bieden die uniek zijn voor een coupe. Ook de combinatie van de exclusieve en persoonlijke interieurambiance met de luxueuze comfortuitrustingen onderscheiden de Avantime van zijn concurrenten.

Deze nieuwe viercilinder 2.0 turbomotor met 16 kleppen is gebaseerd op de 2.0 16v motor F4R en biedt een vermogen van 165 pk (120 kW) en een constant koppel van 250 Nm tussen de 2.000 en 4.250 t/min. Met de door Renault ontwikkelde turbocompressor wordt het rijcomfort van een atmosferische motor van 2.5 liter geboden en wordt het brandstofverbruik met 15 tot 20% verlaagd bij gemengd gebruik. De turbocompressor kenmerkt zich met name door een turbo met dubbele inlaat (Twin Scroll). Gecombineerd met een compressieverhouding die hoog is voor een turbomotor (9.5/1) zorgt dit voor een hoger rendement en een lagere uitstoot. Deze nieuwe motor zal in eerste instantie worden gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak die al leverbaar is op de V6 motor. Deze 2.0 16v turbomotor zal later ook leverbaar zijn met de pro-actieve 5-trapsautomaat met sequentiele bediening.

Renault Avantime

De 2.2 16v dCi turbodieselmotor wordt nog voor de zomer in Frankrijk op de markt gebracht en is overgenomen van de Laguna en de Vel Satis. Met een vermogen van 150 pk bij 4.000 t/min (110 kW) en een koppel van 320 Nm vanaf 1.750 t/min, levert deze motor rijcomfort op hoog niveau. De commonrail wordt van brandstof voorzien door middel van een nieuwe inspuitpomp met variabele opbrengst, de Bosch CP3, die exact de benodigde hoeveelheid brandstof inspuit. De aluminium cilinderkop beschikt over aparte inlaatkanalen voor iedere klep. De commonrail inspuiting wordt aangevuld met een multilamellen variabele turbo die pneumatisch aangestuurd wordt door een klep met een variabel dutycycle signaal. Met deze motor verbruikt de Avantime 5,9 l/100 km bij gebruik buiten de stad en 7,3 l/100 km bij gemengd gebruik. Gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak vormt deze 2.2 dCi motor in Frankrijk de kern van het Avantime gamma met een geschatte mix van bijna 60% van de verkoop. In Nederland is de 2.2 dCi vanaf nu leverbaar met een geschatte mix van ongeveer 10 %.

De komst van de viercilindermotoren valt samen met de introductie van het nieuwe uitrustingsniveau Expression. Zo bereikt de Avantime een grotere klantengroep met een basisprijs van 35.000 euro incl. BTW. Al vanaf het eerste uitrustingsniveau Expression is de Avantime voorzien van een keur aan uitrustingen op het gebied van comfort en actieve en passieve veiligheid.