15 april 2002
 

Ford

ford brengt extra sportieve versies van de mondeo en focus op de markt

15 april 2002 | Het sportieve hart dat bij Ford nooit heeft opgehouden te kloppen, zorgt nu voor een hernieuwde verhoging van de bloeddruk, met de introductie van de Focus ST170 en de Mondeo ST220. Ook de eerder aangekondigde Focus RS zal nu niet meer lang op zich zal laten wachten.

Met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 8,2 sec. en een topsnelheid van 215 km/h, is de ST170 voorlopig de snelste straatversie van de Focus. Als krachtbron dient de 2,0-liter Ford Duratec ST, een variant van de 130-pk (96kW) Duratec die nu de snelste Focus aandrijft. Ford's Special Vehicle Engineering (SVE) heeft 127 kW/ 173 pk (bij 7.000 omw/min) uit de 16-kleps viercilinder weten te toveren, onder meer door een nieuwe aluminium cilinderkop met grotere inlaatkleppen en sportievere nokkenassen, met een continu variabele inlaatkleptiming. Ook is er een tweetraps inlaatspruitstuk, dat meer koppel bij lagere toerentallen oplevert en meer vermogen in de top. Ondanks het sportieve karakter, is de ST170 gedwee genoeg voor normaal weg- verkeer, mede doordat 85 procent van het maximumkoppel (195 Nm bij 5.500 omw/min) al bij 2.200 toeren beschikbaar is en een minimum van 190 Nm steeds aanwezig is tussen 2500 en 6.000 toeren.

De Focus ST170 is leverbaar als drie- of vijfdeurs, met subtiele verschillen met de 'gewone' Focus. Een forsere grille met honingraatstructuur en ventilatieopeningen in de bumper, aparte koplampen plus ronde mistlampen kenmerken de voorzijde. Het interieur, met een geheel eigen instrumentenpaneel met zilverkleurige wijzerplaten en aanvullende oliedruk- en -temperatuurmeters, deels met leer beklede Recaro sportstoelen (die van de bestuurder is elektrisch verstelbaar), metalen racepedalen en talloze metallic-accenten, ademt de sfeer van een puur-sportieve volbloed, waarbij alles is gericht op de ergonomie voor de rijder. De ST170 ademt prestaties, maar laat weinig te wensen over aan praktische bruikbaarheid en comfort. De Ford Focus ST 170 is er vanaf Euro 30.995, de vijfdeursversie vanaf Euro 31.495.

Ford

De Ford Mondeo ST220 is het nieuwe sportieve vlaggenschip van de Mondeo reeks. De ST220 is er in alle carrosserievormen van de Mondeo: sedan, vijfdeurs hatchback en eveneens vijfdeurs Wagon. De 24-kleps drieliter V6 is een geheel nieuw ontwerp. Deze Duratec ST, met zijn vier bovenliggende nokkenassen is goed voor 166 kW (226 pk) bij 6.150 omw/min en levert over een zeer breed toerengebied een hoog percentage van het maximumkoppel van 280 Nm bij 4.900 omw/min. Het blok heeft een maximumtoerental van 6.700 omw/min, maar kan en mag voor korte krachtsuitspattingen 6.900 toeren draaien. Het geeft de ST220 een topsnelheid van 243 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 7,1 sec. Een van de uiterlijke kenmerken van de ST220 is de honingraatgrille waarin een groter Ford-ovaal dan bij de standaard Mondeo's. Aan de achterzijde valt de speciale uitlaat op. Ook het interieur ademt sportiviteit: grijsmetallic wijzerplaten, een zwartlederen stuurwiel en versnellingspookknop en lederen bekleding. Voorin zijn standaard Recaro stoelen met stoelverwarming gemonteerd, waarvan die aan bestuurderszijde elektrisch verstelbaar is. De Ford Mondeo ST220 is er vanaf Euro 44.195, de meerprijs voor de vijfdeurs bedraagt Euro 500 en de Wagon kost Euro 45.195.

De Ford Focus RS zal in een beperkte oplage van 4.500 exemplaren worden gebouwd, waarbij Ford nadrukkelijk de tijd neemt om deze speciale uitvoering tot in perfectie te ontwikkelen. Dit wordt de ultieme Focus straatversie en geen moeite - maar ook geen tijd - is gespaard om de afstelling te optimaliseren. Daarom is de lancering in Nederland nu bepaald op eind van dit jaar. Van buiten zal de Ford Focus RS herkenbaar zijn aan arodynamische hulpmiddelen (die anders dan bij de rallywagen zorgen voor downforce bij snelheden ver boven de 100 km/h) die bovendien het karakteristieke New Edge-design benadrukken. De luchthappers aan de voorzijde lijken sterk op die van de rallywagen. Technisch is de RS een buitenbeentje. De 220 pk (162kW) van de met turbo en interkoeler opgevoerde tweeliter Duratecmotor en het maximumkoppel van boven de 300 Nm, zorgen voor een acceleratie van 0-100 km h in 6,7 sec. Dit geweld wordt via een aangepaste MTX75 vijfversnellingsbak naar de voorwielen geleid waar een Quaife racedifferentieel tractieverlies voorkomt. Brembo remklauwen om 325 mm. schijven (achter 280 mm.) verlenen deze snelste Focus zijn 'stopping power'. De Focus RS wordt in Nederland leverbaar vanaf december 2002 en zal vanaf Euro 41.995 geprijsd zijn.

Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via