13 april 2002
 

Volvo

volvo bestaat 75 jaar

13 april 2002 | Op 14 april 2002 viert Volvo Cars haar 75e verjaardag. Een mijlpaal. Een gelegenheid om terug te blikken. Maar vooral ook om vooruit te kijken. Want Volvo is meer bij de tijd dan ooit en zal ongetwijfeld ook in de toekomst een grote rol blijven spelen in de auto-industrie.

De Scandinavische identiteit is sinds het allereerste begin een van Volvo's herkenbaarste handelsmerken. Een imago dat er van meet af aan voor heeft gezorgd dat het bedrijf anders is dan alle andere. En deze unieke status heeft de Zweedse autofabrikant door de tijd heen weten te behouden. Wie alleen al kijkt naar het daadwerkelijke ontstaan van Volvo ziet meteen dat Volvo geen doorsnee bedrijf is. Op 25 juli 1924 liepen Assar Gabrielsson en Gustaf Larson elkaar tegen het lijf in het Sturehof Restaurant in Stockholm. De twee Zweedse autofanaten bestelden samen een maaltijd en een paar uur later was hun gezamenlijke bedrijf, later beter bekend als Volvo, een feit.

Volgens de Zweedse kalender is 25 juli, de oprichtingsdatum van Volvo, de officiele naamdag van Jakob. Geen wonder dat Volvo's eerste model dat het levenslicht ziet de bijnaam Jakob krijgt. Op 14 april 1927 rolt deze auto, die wordt aangedreven door een tweelitermotor met 28 pk, uit de fabriek. Sales Manager Hilmer Johansson rijdt het model onder luid gejuich van een handjevol toeschouwers trots de binnenplaats op. Een auto met, naar verluid een topsnelheid van 90 kilometer per uur. Opvallend is dat de Jakob een cabriolet is, en dat voor een bedrijf in Noord-Europa. Misschien is het dan ook geen wonder dat de teller voor dit model op 300 verkochte exemplaren blijft steken. Vanaf het allereerste begin leggen de oprichters grote nadruk op de veiligheid. Het eerste ongeluk waarbij een Volvo betrokken raakt, gebeurt zelfs voordat de eerste auto is verkocht. In 1926, op de weg van Stockholm naar Gateborg, rijdt een van de negen prototypes frontaal tegen een Amerikaanse auto aan. Wat blijkt: de Amerikaan verandert in een onherkenbaar wrak, terwijl de Volvo er vanaf komt met niet meer dan een paar krasjes. Het veilige imago is een feit.

Volvo

De nieuwe Volvo S60 en de huidige modellen, de Volvo's S80, V70, Cross Country en XC90, laten allemaal zien dat ontwerpers en ingenieurs steeds hechter zijn gaan samenwerken. Het ontwerp en de dwarsgeplaatste lijnmotor, die voor het eerst in de Volvo 850 werd geintroduceerd, geeft tegenwoordig alle nieuwe modellen de nodige voordelen, zoals de extra binnenruimte, die ten goede komt aan de inzittenden op de achterbank in de Volvo S80 en aan de bagageruimte in de Volvo V70. Ook de drie rijen met zitplaatsen in de Volvo XC90 zijn hierdoor mogelijk.

Hoe zit het met de toekomst van Volvo? Omdat Volvo haar modellen volledig digitaal ontwerpt, kunnen de ontwerpers en ingenieurs volgens eigen zeggen sneller en slimmer werken dan hun concurrenten van andere merken. Vandaag de dag is een auto ontwerpen in de computer echter niet meer voldoende. De experts van Volvo nemen ook veel tijd om de nieuwe modellen virtueel te testen en ze te onderwerpen aan diverse crashtests. En dat allemaal voor er ook maar een prototype is gebouwd. De echte praktijktests volgen dan natuurlijk ook nog. De auto's van de toekomst zullen voortdurend blijven veranderen, net als de maatschappij en de consument. Volvo wil op een actieve manier deel blijven uitmaken van deze ontwikkeling. In de toekomst zullen er auto's blijven. En dat geldt zeker ook voor Volvo.

Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via