10 april 2002
 

Ford

ford ontwikkelt een effectief voetgangers-protectie-systeem

10 april 2002 | Onlangs heeft het Ford Onderzoekscentrum Aken (FFA) haar nieuwe, uitgebreide onderzoeksprogramma naar voetgangersprotectie gepresenteerd, inclusief belangrijke elementen variërend van 'ongevalonderzoek' tot de technische aanpak.

In het kader van dit onderzoek hebben de ingenieurs een systeem ontwikkeld dat de hellingshoek van de motorkap verandert op het moment van de botsing. Ook de bumper en de voorlampen van de auto optimaliseert het systeem voor voetgangersprotectie. Deze technologieën zijn geïntegreerd in een technologisch proefmodel dat gebaseerd is op de Ford Focus en zullen nog verder getest worden. Binnen enkele jaren zullen de ontwikkelingscentra van Ford, Volvo, Jaguar, Aston Martin, Land Rover, Lincoln, Mercury en Mazda belangrijke elementen van deze technologie overnemen in hun nieuwe modellen.

Ford

Na het eerste contact tussen voertuig en voetganger zal het mechanische systeem van het proefmodel de motorkap naar achteren en naar boven laten bewegen. Dit creëert een inslag-opvang-zone tussen de voetganger, de motorkap en het motorgedeelte. De energie die opgevangen wordt door de vormverandering van de motorkap, reduceert de lading die anders op het hoofd- en schoudergedeelte van de voetganger terecht zou komen. In het geval van een botsing tussen twee voertuigen zal het systeem niet worden geactiveerd. Het gebruik van een schuim met een grote dichtheid en een gestructureerde bumperonderlaag heeft het bumpersysteem van het proefmodel geoptimaliseerd voor het tweede aanrijdingscontact. Dit ondersteunt de benen van de voetganger op een gecontroleerde manier en vermindert de krachten die vrijkomen bij een botsing, wat de kans op been- en knieblessures weer aanzienlijk vermindert.

Om de bewegingsleer van een voetganger bij een ongeluk te begrijpen moeten echte ongelukken uitvoerig onderzocht worden. Door middel van intensieve samenwerking met de politie en ziekenhuizen komt de FFA aan relevante gegevens voor het onderzoek. Deze gegevens worden verwerkt in computermodellen die voetgangersongelukken simuleren. Verder is er een hele familie dummy's gecreëerd. Deze dummy's zijn met behulp van computers gecreëerde wezens die biochemicale eigenschappen bezitten die in vele opzichten gelijk zijn aan die van mensen. In samenwerking met de Forschungsgesellschaft fur Kraftfahrwesen Aachen, heeft het FFA-team computergestuurde auto's ontwikkeld waarmee men realistische botsproeven kan doen. De resultaten van de computersimulaties laten zien dat in de meeste gevallen de ontwikkelde technieken van de FFA-ingenieurs zorgen voor een grote verbetering wat betreft de voetgangersprotectie. Afzonderlijke details uit het onderzoeksproject vloeien voort in de ontwikkeling van nieuwe Ford modellen. Een voorbeeld hiervan is dat de ingenieurs gekozen hebben om geen afsluitbare motorkap aan te brengen op de nieuwe Ford Fiesta omdat de computersimulaties aantoonden dat het aanbrengen van een slot niet ten goede kwam aan de voetgangersprotectie.

Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via