2 februari 2001
 

Skoda Fabia Combi (2001 - 2007)

Skoda Fabia krijgt gezelschap van Combi

2 februari 2001 | Tijdens zijn debuut op de IAA in Frankfurt, 1999, wist de Fabia de ogen van de wereldpers al op zich gericht. De Fabia Combi, geïntroduceerd op het Autosalon van Parijs, geeft de verkoop van de compacte Škoda een nieuwe impuls. De jongste telg in de familie beleeft zijn marktintroductie op de AutoRAI 2001.

De Škoda Fabia Combi is 26 cm langer dan de hatchback. Onder het uitrolbare afdekscherm gaat de bagageruimte van 426 liter schuil. Deze capaciteit kan door het naar voren klappen van de in twee asymmetrische delen uitgevoerde achterbank tot 1.225 liter worden vergroot.

Door het omklappen van de achterbank wordt de lengte van de laadruimte tot bijna 1,5 meter vergroot, bij een vrije breedte van nagenoeg een meter tussen de wielkasten. Zware, volumineuze lasten vinden gemakkelijk plaats in deze grote en flexibele ruimte, waarvan het laadvermogen bij sommige versies meer dan 500 kg bedraagt.

De bagageruimte is bovendien uitgerust met sjorogen voor het vastzetten van zware bagage. Verder is de vloer volledig bekleed met een sterk en veerkrachtig tapijt en is de ruimte voorzien van verlichting. Beschermstrips op de dorpels voorkomen beschadigingen bij het in- en uitladen en het uitrolbare afdekscherm kan desgewenst gemakkelijk worden verwijderd.

De standaarduitrusting omvat in alle modellen een fullsize bestuurdersairbag, ISOFIX-bevestigingen voor een kinderveiligheidszitje en veiligheidsgordels voorin en achterin (op de voorstoelen voorzien van voorspanners). Vanaf de Comfort-versie is een passagiersairbag standaard, terwijl zijairbags standaard zijn voor de Elegance-versies en als optie leverbaar zijn voor de Classic- en Comfort-versie.

Skoda Fabia Combi (2001 - 2007)

Afhankelijk van het motortype is, standaard of als optie, een ABS-remsysteem leverbaar, in combinatie met MSR (motorsleepregeling, voor de dieselmotoren) of ASR (antislipregeling). De Škoda Fabia Combi Elegance met tweeliter benzinemotor kan bovendien met het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) worden geleverd.

Vanaf de Classic is bijvoorbeeld elk model voorzien van de allernieuwste elektrohydraulische stuurbekrachtiging, een bestuurdersairbag, een axiaal/radiaal verstelbaar stuurwiel, elektronische startblokkering, een toerenteller met digitaal klokje, een in twee asymmetrische delen neerklapbare achterbank, een volledig beklede bagageruimte en een vanaf de bestuurdersplaats te ontgrendelen achterklep.

De Comfort heeft als extra ten opzichte van de Classic-uitvoering een tweede airbag, mistlampen vóór, beschermstrips op de flanken, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, leeslampen vóór en achter, getinte ruiten met UV-filter, elektrische ruitbediening vóór, een boordcomputer met buitentemperatuurdisplay, een van binnenuit te ontgrendelen tankdopklep en een centrale vergrendeling met afstandbediening. Wanneer de ruitenwissers in bedrijf zijn, wordt bij het inschakelen van de achteruitversnelling ook de wisser op de achterruit geactiveerd.

Het topmodel in het programma is de Elegance. Deze is van een groot aantal extra uitrustingsdetails voorzien. De halfautomatische airconditioning koelt tevens het dashboardkastje. De versnellingspook, de vergrendelingsknoppen op de portieren en de knop van de handremgreep zijn voorzien van verchroomde accenten, terwijl de handremhendel bovendien een beschermende hoes heeft. Waarschuwingslampjes geven aan wanneer de portieren niet goed gesloten zijn of wanneer de bestuurder zijn veiligheidsgordel niet draagt.

De Škoda Fabia Combi is leverbaar met een breed gamma van motoren, waarvan vier benzine en twee diesel. Alle benzinemotoren voldoen aan de zeer strenge EU 4-emissienorm, die pas vanaf 2005 in de EU-landen van kracht wordt. De 1.4 55 kW automaat voldoet aan de EU 3-emissienorm. Beide dieselmotoren voldoen eveneens aan de EU 3-norm.

Skoda Fabia Combi (2001 - 2007)

De basismotor voor de Combi is de 1,4-liter benzinemotor die 50 kW/68 pk levert en over een maximum koppel van 120 Nm bij 2.500 t/min beschikt. De topsnelheid bedraagt 164 km/h en deze Combi accelereert in 15,8 seconden van 0-100 km/h. Het gemiddeld verbruik is 7,1 liter per 100 km. De motor voldoet aan de EU 4-norm.

Deze motor heeft ook een inhoud van 1,4 liter. Hij verschilt van de voorgaande door zijn twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. De krachtbron levert 55 kW/75 pk en heeft een maximum koppel van 126 Nm bij 3.800 t/min. De topsnelheid bedraagt 170 km/h; de acceleratie van 0-100 km/h vergt 17,3 seconden. Het gemiddeld verbruik bedraagt 7,8 liter per 100 km. In combinatie met de automatische transmissie voldoet de motor aan de EU 3-norm.

Voor ontspannen rijcomfort is de Škoda Fabia Combi met de 55 kW benzinemotor uitgevoerd met een automatische transmissie. Het gaat daarbij om een viertraps automaat met hydrodynamische koppelomvormer. In de derde en vierde versnelling zorgt de overbruggingskoppeling van de koppelomvormer ervoor dat de aandrijfkracht zonder prestatieverlies wordt overgebracht. Doordat het elektronisch systeem van de automatische transmissie volgens het Fuzzy Logic principe werkt, past het schakelprogramma zich automatisch aan de rij-omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder aan.

De 1,4-liter motor met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder is ook verkrijgbaar in een sportievere uitvoering. Deze levert een maximum vermogen van 74 kW/101 pk en heeft een maximum koppel van 126 Nm bij 4.400 t/min. Met deze motor bereikt de Škoda Fabia Combi een topsnelheid van 186 km/h en accelereert hij in 11,6 seconden van 0-100 km/h. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 7,1 liter per 100 km. De motor voldoet aan de EU 4-norm.

Aan de top van het benzineprogramma staat de 2,0-liter motor die 85 kW/115 pk levert en over een maximum koppel van 170 Nm bij 2.400 t/min beschikt. Met deze motor is de Škoda Fabia Combi een bijzonder dynamische auto, getuige de topsnelheid van 197 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h in 10,1 seconden. Deze motor voldoet aan de strenge EU 4-norm en heeft een gemiddeld verbruik van 7,8 liter per 100 km.

Skoda Fabia Combi (2001 - 2007)

De koper heeft bij de Škoda Fabia Combi bovendien de keuze uit twee dieselmotoren. Beide hebben een cilinderinhoud van 1,9 liter en zijn voorzien van de allernieuwste directe inspuiting.

De SDI-motor produceert een vermogen van 47 kW/64 pk en levert een maximum koppel van 125 Nm in het hele toerengebied van 1.600 tot 2.800 t/min. De topsnelheid bedraagt 158 km/h en de acceleratiewaarde voor 0-100 km/h is 19,0 seconden. Het gemiddeld verbruik is 4,8 liter per 100 km.

De krachtigste dieselmotor is de nieuwe TDI-motor met directe inspuiting door middel van een hogedruksysteem met pompverstuivers. Deze turbodiesel heeft een vermogen van 74 kW/101 pk en levert een maximum koppel van 240 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.800 en 2.400 t/min. Dit alles duidt op uitzonderlijk veel trekkracht. De topsnelheid bedraagt 187 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h vergt niet meer dan 11,6 seconden; zijn gemiddeld verbruik bedraagt 4,9 liter per 100 km.