4 april 2002
Mini MINI (2000 - 2006)

Mini MINI (2000 - 2006)

de new mini is vanaf nu ook leverbaar met continu variabele transmissie (cvt)

4 april 2002 | Het is een druk jaar geweest voor MINI. Na lange tijd van afwezigheid is het merk weer helemaal terug van weggeweest en heeft MINI volop van zich doen spreken met de introductie van de MINI One, de MINI Cooper en in juni de meest sportieve versie, de MINI Cooper S. En omdat de MINI zowel uiterlijk als wat techniek betreft helemaal van deze tijd is, is hij nu optioneel eveneens uit te rusten met een continu variabele transmissie.

Zowel de MINI One als de MINI Cooper is naast de standaard handgeschakelde versnellingsbak met onmiddellijke ingang ook te voorzien van een automatische continu variabele transmissie (CVT) met Steptronic bediening. Hiermee biedt MINI haar klanten de mogelijkheid te kiezen voor een normale automaat met een comfortabel en soepel rijgedrag, bijvoorbeeld in het drukke stadsverkeer, en een meer sportieve rijstijl door de semi-automatische zestraps schakeling. Hoewel de CVT zwaarder is dan een handgeschakelde versnellingsbak, weegt hij minder dan een conventionele automaat.

De continu variabele transmissie verschilt aanzienlijk ten opzichte van een conventionele automatische bak. Waar normale systemen met een planetaire tandwielenset met een koppelomvormer moeten worden uitgerust, beschikt de CVT over een elektronisch gestuurde koppeling met meer platen, gemonteerd in een oliebad. De CVT in de MINI maakt gebruik van een stalen duwband met een vaste lengte die twee dubbelwandige pulleys met elkaar verbindt. Op deze wijze wordt het vermogen van de motor op de wielen overgebracht en door het verstelbare karakter van de pulleys ontstaat een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen. De pulleys zijn opgedeeld in twee helften, waarbij de V-vorm binnen de pulley variabel is. Hierdoor wordt de radius van de duwband die rond de pulley draait vergroot of verkleind. De Powertrain Controller registreert continu de stand van de pulley en zorgt ervoor dat op ieder moment de meest voor de hand liggende overbrenging wordt gekozen, voor de rijomstandigheden die op dat moment van toepassing zijn. Doordat het aantal overbrengingsverhoudingen oneindig variabel is, wordt de juiste overbrenging telkens gekozen zonder onderbrekingen in de aandrijving.

Mini MINI (2000 - 2006)

De keuzeposities voor de versnellingspook van de CVT zijn in lengte gerangschikt, met afzonderlijke stappen voor de parkeerstand, de achteruit, neutraal, de drive stand en de automatische modus. De actuele keuze wordt weergegeven met de letters P, R, N, D en LED. Om de Sport modus in te schakelen hoeft de bestuurder de pook alleen vanuit stand D naar rechts te tikken, in de S modus. De Sport afstelling zorgt op dat moment voor een meer dynamische en sportieve werking van de CVT. Wanneer de bestuurder op dat moment de pook voor de eerste keer naar voren (voor een lagere versnelling) of naar achteren (voor een hogere versnelling) tikt, schakelt de transmissie automatisch over van de Sport stand naar Steptronic. De actuele versnellingskeuze wordt op dat moment weergegeven in een display dat geintegreerd is in de kilometerteller, die op zijn beurt in de klok van de snelheidsmeter is geplaatst.

In Nederland is de MINI in One- en Cooper-uitvoering optioneel uit te rusten met een continu variabele transmissie. De meerprijs voor een CVT in vergelijking tot een handgeschakelde versie bedraagt 1.970,- euro. BMW Group Nederland verwacht op jaarbasis ongeveer 10 procent van alle MlNl's uit te rusten met een CVT.