29 maart 2002
Suzuki Alto (2002 - 2006)

Suzuki Alto (2002 - 2006)

Nieuwe Suzuki Alto staat vanaf nu bij de dealers

29 maart 2002 | Met de nieuwe Alto is Suzuki weer sterk vertegenwoordigd in de compacte klasse. De nieuwkomer is ruimer dan zijn voorganger en voldoet volgens de fabrikant op alle fronten aan de eisen die tegenwoordig worden gesteld op het vlak van comfort, veiligheid en milieuzorg. Bovendien behoort deze nieuwe Alto tot een van de zuinigste auto's in zijn klasse. De overheid betaalt de kopers vanwege dit zuinige karakter bovendien een premie van duizend euro op alle handgeschakelde versies.

De Suzuki Alto is uitgegroeid tot een van de best verkochte kleine auto's ter wereld en een begrip in de compacte klasse. Sinds de introductie in 1979 zijn er mondiaal 7,3 miljoen Alto's verkocht. Die populariteit heeft deze succesvolle Suzuki te danken aan een aantal sterke kenmerken: zijn rijgedrag, de compacte afmetingen en de voordeligheid in dagelijks gebruik. Dat maakt de Alto bovendien erg gewild als occasion, wat hoge inruilprijzen oplevert en de afschrijving laag houdt. Het onderzoek van de ANWB/Consumentenbond bevestigt dit.

Suzuki Alto (2002 - 2006)

Het zijn deze kenmerken die Suzuki heeft gebruikt als uitgangspunten voor de nieuwe Alto. Daarbij is sterk gekeken naar de jongste trends bij andere auto's in de compacte klasse. Het resultaat is een totaal nieuwe Alto, die alle ingrediënten in zich heeft om de toonaangevende positie in zijn klasse vast te houden. De Alto is ruimer dan zijn voorganger. Hij biedt 50 millimeter meer hoogte (totaal) en de 25 millimeter grotere wielbasis schept iets meer beenruimte. Verder heeft hij een sterkere en vooral soepeler zestienkleppen viercilindermotor met een inhoud van 1.1-liter. Ondanks de hogere prestaties scoort de Alto een lager brandstofverbruik dan zijn voorganger: 1 op 20,4 (testcycles volgens 99/1 00/EG-norm). De nieuwe Alto is hiermee een van de zuinigste auto's in zijn klasse.

De Alto valt op door zijn met zorg samengestelde uitrusting, waarbij sterk is gelet op een concurrerende prijs/prestatie verhouding. Hij heeft onder meer getint glas, een wisser achter en ruitenwissers voor met een intervalstand. De beide buitenspiegels zijn van binnenuit te verstellen en de binnenspiegel heeft een anti-verblindingsstand Bovendien behoren een contactsleutelalarm, licht waarschuwingssysteem, een hoedenplank en een in gelijke delen neerklapbare achterbank tot de standaard uitrusting. Bij hogere snelheden houdt de lange vijfde versnelling het motortoerental laag. Dat draagt bij aan de rust in het interieur. Als optie is een elektronisch geregelde drietraps automaat leverbaar op de GLS. Suzuki heeft ook veel aandacht gegeven aan een hoge mate van bescherming voor de inzittenden. De kreukelzones en de stevige veiligheidskooi beantwoorden aan zware eisen. De Alto heeft standaard twee airbags en gordelspanners met trekkrachtbegrenzers voorin. ABS is als optie leverbaar.

Suzuki Alto (2002 - 2006)

De prijzen van de Alto zijn scherp gebleven. Hij is te koop vanaf 7.999 euro waarvan de koper 1.000 euro aan stimuieringspremie van de overheid terugkrijgt omdat de Alto in zuinigste milieu-klasse behoort (handgeschakelde uitvoeringen).