3 februari 2001
 

Skoda Octavia (1996 - 2004)

Skoda Octavia aangepast voor modeljaar 2001

3 februari 2001 | Voor het modeljaar 2001 introduceert Škoda Auto een vernieuwde Octavia. Bij het ontwikkelingsproces lag de nadruk op zowel perfectionering als specifieke detailoplossingen. De resultaten van deze inspanningen zijn duidelijk zichtbaar in het interieur door meer binnenruimte, rijkere standaarduitrusting, nieuwe opties en accessoires, hoger kwaliteitsniveau en meer veiligheid.

Visuele details geven de vernieuwde Škoda Octavia een frisse uitstraling. Aan de voorzijde vallen de nieuwe voorbumper, de aangepaste grille en nieuwe koplampen met helder glas op. De flanken worden geaccentueerd door beschermlijsten. Aan de achterzijde onderscheidt de Octavia van modeljaar 2001 zich door de nieuwe achterbumper, de achterlichten met briljant-optiek en neoneffect, en een sierlijst waarin tevens de kentekenplaatverlichting is opgenomen.

Nieuwe carrosseriedelen hebben geresulteerd in een verbeterde aërodynamica, zoals blijkt uit de luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,30. Het zitcomfort voor de achterpassagiers is verbeterd door de grotere beenruimte. Optisch vallen de nieuwe kleurencombinaties voor bekleding en kunststoffen op. De veiligheid is vergroot door versteviging van structurele delen aan de voorzijde en van de middenstijlen. Verder is de standaarduitrusting uitgebreid en is de Octavia voortaan verkrijgbaar in vier uitvoeringen: Classic, Ambiente, Comfort en Elegance. De carrosserie is verkrijgbaar in elf lakkleuren.

Het motorenprogramma is uitgebreid en bestrijkt nu een vermogensspectrum dat loopt van 55 kW/75 pk tot de RS-uitvoering met de 132 kW/180 pk turbomotor. Voor de Octavia Combi 4x4 is het aanbod uitgebreid met een nieuwe, nog sterkere 74 kW/101 pk TDI met de nieuwste inspuittechnologie. Deze wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Octavia Combi 4x4 is ook verkrijgbaar met de 1.8 Turbo-benzinemotor, met een vermogen van 110 kW/150 pk.

Hetveiligheidsniveau van de Škoda Octavia is verbeterd door extra versteviging van elementen in de voorkant van de auto. De middenstijlen zijn eveneens versterkt voor een nog betere flankbescherming.

Skoda Octavia (1996 - 2004)

De achterbank kan voortaan worden uitgerust met een derde driepunts veiligheidsgordel in combinatie met een derde, kantelbare hoofdsteun. Veiligheidsverlichting in het onderste deel van beide voorportieren waarschuwt achteropkomend verkeer wanneer een portier is geopend. Tevens verlicht deze lamp het instapgebied bij geopend portier (de Octavia Classic heeft reflectoren).

Afhankelijk van het uitrustingsniveau en het motortype is ABS standaard. In de andere gevallen is het als optie verkrijgbaar. Ook de antislipregeling ASR is als optie beschikbaar. De Škoda Octavia Combi 4x4 is standaard uitgerust met ABS in combinatie met de elektronische differentieelsper EDS. Daarnaast wordt, afhankelijk van de motor, ook het elektronische stabiliteitssysteem ESP als optie aangeboden. Een airbag voor de bestuurder is standaard. Verder zijn, afhankelijk van de uitvoering, een airbag voor de voorpassagier en zijairbags standaard dan wel als optie verkrijgbaar. Om brandgevaar te voorkomen, zijn alle versies van de Octavia uitgerust met een nieuwe elektronische functie, die bij het activeren van de airbag automatisch de brandstoftoevoer onderbreekt.

De bescherming tegen diefstal is verbeterd met een startonderbreker van de nieuwste generatie. Deze heeft een automatisch wisselende beveiligingscode en kan niet worden gemanipuleerd.

De programma-opbouw van de Škoda Octavia is aangepast, zodat deze nu meer in overeenstemming is met die van de nieuwe Škoda Fabia.

Het basismodel van de Škoda Octavia heet voortaan Classic. De standaarduitrusting omvat onder meer een airbag voor de bestuurder, stuurbekrachtiging, nieuwe koplampen met helder glas, veiligheidsreflectoren in de portieren en nieuwe verstel- en kantelbare hoofdsteunen voor- en achterin. Verder een asymmetrisch gedeeld neerklapbare achterbank, een opbergnet in de bagageruimte van de hatchback, en een sierlijst met handgreep op de achterklep waarin tevens de kentekenplaatverlichting is opgenomen. Andere details zijn het pollenfilter in het ventilatiesysteem, de traploos in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte en lengte verstelbare stuurkolom, twee ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes, en verlichting van de bagageruimte. De Octavia Combi is tevens voorzien van een afdekrol voor de bagageruimte en een 12 V-aansluiting in de kofferruimte.

Skoda Octavia (1996 - 2004)

Naast de bij de Classic genoemde uitrusting is de Ambiente tevens voorzien van 'fasten seatbelts'-waarschuwing, geïntegreerde mistlampen vóór en een boordcomputer met multifunctioneel display. Hierop kunnen onder meer buitentemperatuur, gemiddelde snelheid en gemiddeld brandstofverbruik worden opgeroepen. Verder beschikt de Ambiente over centrale portiervergrendeling, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur, groen getint glas, flankbeschermingslijsten, portiergrepen in carrosseriekleur, en een nieuw ontworpen handgreep op de achterklep.

De Comfort is ten opzichte van de Ambiente-uitvoering tevens voorzien van een passagiersairbag, in hoogte verstelbare passagiersstoel, middenarmsteun, afhankelijk van motorisering ABS of ABS/ASR, centrale portiervergrendeling met afstandbediening, airconditioning, cruise control, autotelefoonvoorbereiding en elektrisch bedienbare ramen vóór en achter.

De Škoda Octavia 'Elegance' onderscheidt zich door speciale lichtmetalen velgen, parking distance control, zijairbags, een verlicht en afsluitbaar dashboardkastje, een derde hoofdsteun en 3-puntsgordel achter, een grijs getinte strook bovenaan de voorruit, verwarmde voorstoelen en Climatronic automatische airconditioning. De standaarduitrusting omvat verder radiovoorbereiding met antenne en acht luidsprekers.

De vernieuwde Škoda Octavia, modeljaar 2001, kan beschikken over aanzienlijk meer elektronisch geregelde systemen voor chassis-stabilisatie:

  • Elektronische remkrachtverdeling (EBV) is standaard op alle modellen. Deze regelt de remdruk op de achterwielen aan de hand van pedaaldruk en belading. Het systeem regelt de remkracht afhankelijk van de rijomstandigheden veel flexibeler dan een mechanische regelklep.
  • Antiblokkeersysteem (ABS) is standaard vanaf de Comfort-uitvoering, en optioneel voor de Classic en Ambiente.
  • Antislipregeling (ASR) is vanaf de Comfort-uitvoering standaard op de 1.6 75 kW, 1.8T 110 kW, 1.9 TDI 66 kW en 1.9 TDI 81 kW. Voor de Ambiente met 1.6 75 kW is ASR als optie verkrijgbaar. ASR voorkomt doorslaande wielen bij het wegrijden en tijdens accelereren, en zorgt daarmee voor meer stabiliteit op nat of glad wegdek. In situaties waar doorslippende wielen voordelig kunnen zijn (bijvoorbeeld sportief rijden of onder bepaalde omstandigheden op besneeuwd wegdek of op zandwegen), kan het ASR worden uitgeschakeld. Op auto's met ASR is ABS standaard.
  • Het meest geavanceerde onderstelregelsysteem is het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP). De regelcomputer vergelijkt continu de rijomstandigheden van de auto met de opdrachten van de bestuurder via het stuurwiel. Indien er een verschil wordt geconstateerd tussen deze signalen, bijvoorbeeld door uitbreken van de auto, wordt het ESP geactiveerd. Dit herstelt de stabiliteit door het activeren van de afzonderlijke remmen. ABS en ASR zijn componenten van het ESP-systeem. Dit systeem kan eveneens worden uitgeschakeld voor sportief rijden of andere toepassingen. Het is als optie verkrijgbaar voor alle uitvoeringen van de Škoda Octavia vanaf 66 kW.

De introductie van de vernieuwde Škoda Octavia is tevens een mijlpaal op after sales-gebied. In overeenstemming met de nieuwe bedrijfsstrategie (VOI) zijn de onderhoudsintervallen van bepaalde motoren aanzienlijk verlengd. Het VOI-systeem biedt de mogelijkheid om de onderhoudsintervallen van specifieke motoren (bij naleving van voorgeschreven condities) te verlengen van de gebruikelijke 15.000 km naar maximaal 30.000 km/maximaal 2 jaar voor benzinemotoren en zelfs tot maximaal 50.000 km/maximaal 2 jaar voor enkele dieselmotoren.