22 maart 2002
Hyundai Getz (2002 - 2005)

Hyundai Getz (2002 - 2005)

hyundai getz vanaf tweede helft 2002 leverbaar in nederland

22 maart 2002 | Getz is de naam van de nieuwste Hyundai. Het is het eerste model van de fabrikant in het B-segment, dat in West-Europa goed is voor bijna dertig procent van de autoverkopen, waarmee dit tevens het belangrijkste segment is. Naar verwachting zal dan ook tachtig procent van de Getz-productie naar Europa worden geexporteerd. De nieuwe Hyundai kenmerkt zich door een balans tussen betaalbaarheid en binnenruimte.

Door zijn functionele indeling, ruime interieur en hoge veiligheidsniveau is de Getz een familieauto pur sang. Al vanaf het begin van de ontwerpfase stond vast dat een scherpe prijs alleen niet volstaat om succesvol te zijn in het B-segment. De Getz biedt dan ook een van de ruimste interieurs in zijn klasse. Ook al is hij korter dan sommige concurrenten, de grote wielbasis zorgt voor een zeer royale binnenruimte. Door de hoge daklijn is er ook volop hoofdruimte. De bergruimten bevinden zich in de portieren, aan de achterzijde van de rugleuningen, in het dashboard aan passagierszijde, in het dashboard onder het stuurwiel en onder de passagiersstoel. Daarnaast zijn er bekerhouders, een penhouder, een muntenvakje, een bergvak voor de zonnebril en een tassenhaak aanwezig. Onder de laadvloer is nog een extra bergruimte beschikbaar.

Hyundai Getz (2002 - 2005)

In het motorenaanbod van de Getz is de 1,1-liter twaalfklepper nieuw. Hij is gebaseerd op de eenliter epsilon van de Atos. De motor levert 62 pk en is voorzien van Bosch motormanagement en multipoint benzine-injectie. De 1,3-liter is afkomstig van de Accent en levert 82 pk. Beide krachtbronnen kunnen gecombineerd worden met een elektronisch geregelde viertrapsautomaat. Hyundai levert de Getz ook met de 1.5 CRDi motor. Het is een diesel met turbo en directe inspuiting die ook in de Matrix te vinden is. Hij levert 170 Nm koppel bij 2000 toeren per minuut. Het vermogen bedraagt 82 pk. Voor alle motoren is een variant die voldoet aan de Euro IV emissienormen beschikbaar. De uitstoot van koolstofdioxide ligt twintig tot vijftig procent lager dan bij benzinemotoren.

De Nederlandse importeur verwacht in de tweede helft van dit jaar met de verkoop van de Getz te beginnen. Prijzen, uitrustingniveaus en technische specificaties zijn nog niet definitief en worden later bekendgemaakt.