13 maart 2002
 

Rover 75

rover toont de tcv (tourer concept vehicle) tijdens de autosalon van geneve

13 maart 2002 | Tijdens de 2002 editie van de Geneve Motor Show staat de Rover TCV (Tourer Concept Vehicle) in de schijnwerpers op de MG Rover stand. Dit nieuwe studiemodel geeft een indruk van de designrichting die MG Rover voor de toekomst gekozen heeft.

De TCV combineert de voordelen van een Tourer met een ruim compartiment voor vijf inzittenden. Tot de noviteiten behoren:

  • Een veelzijdig interieur. De rugleuningen van de drie stoelen achter kunnen elk individueel worden dubbelgevouwen en liggen vervolgens evenwijdig met de normale laadvloer achterin. De passagierstoel voor werkt eveneens volgens dit principe. Dankzij dit systeem- zijn er meerdere combinaties mogelijk voor het vervoeren van passagiers en belading
  • Een dubbele indeling voor de laadruimte achter. Naast een speciale achterklep die door de wijze waarop hij is opgehangen voor maximale toegang naar de laadruimte zorgt, kan ook het onderste deel van de bumper worden opengeklapt. Hierdoor wordt een grote opbergruimte onder de vloer zichtbaar. Voor een nog grotere veelzijdigheid is de voornaamste laadvloer zo ontworpen dat hij uit zijn normale positie kan worden verwijderd, waardoor een bijzonder diepe laadruimte ontstaat met volledige toegang vanaf de achterkant.
  • De TCV is ontworpen met extra grondspeling, bijpassende wielen en banden, een robuuste afwerking van het onderste deel van de carrosserie en de wielkasten, en kan worden uitgerust met geavanceerde traction control technologieën. Tot de lifestyle voordelen van de TCV behoort verder nog de speciale, in lengte geplaatste 'Alpine Light' ramenset in het dak.
Rover 75

De TCV vormt een integraal element van het programma waaruit een nieuwe generatie MG en Rover producten zal voortkomen. Het eerste productieresultaat hiervan kan in 2004 worden verwacht.

In Geneve onthulde MG tevens de Vanden Plas, een nieuw model met een lange wielbasis, gebaseerd op de Rover 75 sedan. De Vanden Plas beschikt over een wielbasis die met 200 mm is verlengd ten opzichte van de Rover 75 en laat wat torsiestijfheid betreft dezelfde waarden noteren: 24.000 Nm per graad. De lange-wielbasis Rover wordt alleen geleverd in de zeer luxe Connaisseur uitvoering (in Nederland bekend onder de naam Sterling) en wordt gekenmerkt door de vergrote beenruimte achterin, extra interieurverlichting en voorbereidingen voor entertainmenten IT-systemen.