2 maart 2002
 

Nissan Terrano II

nieuwe motoren en meer luxe voor nissan terrano ii

2 maart 2002 | Al jarenlang is de Nissan Terrano een van de de bestverkochte 4WD's in zijn klasse. Met de vernieuwde Terrano wil Nissan die positie versterken. Meer verfijning, een verhoogde topsnelheid, lage gebruikskosten en uitgebreide veiligheidsvoorzieningen zijn slechts een paar van de ingredienten van het nieuwe, multifunctionele model. En aangezien meer dan 90 procent van de verkochte terreinauto's op diesel rijdt, heeft Nissan het motorengamma uitgebreid met een 3,0-litermotor.

Dieselmotoren spelen de hoofdrol in het segment van de Terrano. Daarom biedt Nissan de keus uit twee dieselmotoren, waarbij de 3,0-litermotor van de Terrano 3.0 DI Turbo de belangrijkste krachtbron is. Deze motor (type ZD30) - die een afgeleide is van de motor die ook te vinden is in de Patrol GR - brengt nu ook de Terrano naar de hoogste regionen op het gebied van koppel, vermogen, verfijning en zuinigheid. De ZD30 is een motor van de laatste generatie. De belangrijkste specificaties van de ZD30 zijn directe inspuiting, dubbele bovenliggende nokkenassen en zestien kleppen. Deze configuratie is gekoppeld aan Nissan's Modulated Fire Technology (M-Fire), een systeem dat zorgt voor een optimale timing van de brandstofinjectie. Het resultaat van deze technologieen is een vermogen van 154 pk (113 kW) bij 3600 toeren per minuut en een koppel van 343 Nm bij 2000 omwentelingen per minuut. Deze prestaties zijn volledig in lijn met de eisen die gesteld worden in het segment van de Terrano. De drie- en vijfdeursuitvoering van de Terrano zijn in staat een maximumsnelheid te bereiken van 170 kilometer per uur.

Het nieuwe uiterlijk van de driedeurs- (vijfzitter) en de vijfdeursuitvoering (zevenzitter) geeft de Terrano een stoer en degelijk karakter. De marktleider in het medium-4x4-segment deelt duidelijke familiekenmerken met zijn grotere broer, de Patrol GR en sinds kort ook met de jongste loot aan de stam, de Nissan X-TRAIL. De Terrano wordt ontworpen, gebouwd een voornamelijk gebruikt in Europa, maar verkocht in tachtig landen wereldwijd. Europa is echter altijd gebruikt als maatstaf voor de vormgeving. Een opvallende wijziging aan het exterieur is de nieuwe motorkap, die het stoere karakter van de 4x4 nog eens benadrukt. De motorkap is zo ontworpen dat eronder voldoende ruimte is voor de grote turbodieselmotor van 3,0 liter. Een uitholling en een stoere luchtinlaat, die vanachter het stuur goed te zien is, zijn dominerende elementen op de motorkap. De scherpe lijnen die de vorm van de luchtinlaat van de 3.0 DI Turbo accentueren, worden aangevuld met de ronde hoeken van de uitstulping voor de intercooler op motorkap van de Terrano TD 2.7Ti. Beide modellen hebben een zelfde front. De nieuwe bumper, met het rozet onder aan de bumper, geeft de Terrano een krachtig uiterlijk.

Nissan Terrano II

De eerste aanpassing in het interieur is het nieuwe vierspaaksstuurwiel, voorzien van het nieuwe Nissan-logo. Het instrumentenpaneel en de middenconsole zijn ook door de ontwerpers onder handen genomen en completeren de Terrano. De wijzerplaten zijn vernieuwd en de snelheidsmeter geeft voortaan een top aan van 200 kilometer per uur. Deze aanpassing was nodig in verband met de verbeterde prestaties van de 3,0-litermotor. De bestuurder en de voorste passagier profiteren van extra comfortabele stoelen. De zittingen van deze stoelen zijn namelijk 25 millimeter verlengd en bieden zodoende extra steun tijdens lange ritten of in ruw terrein. Niet alleen zijn de zittingen van deze stoelen verbeterd, ook het frame is aangepast om ruimte te creeren voor de zijairbags.

In de bagageruimte is een uitschuifbare afdekhoes gemonteerd om bagage aan het zicht te onttrekken. Deze is van flexibel, hard materiaal en kan eenvoudig in- en uitschuiven. Zelfs vanuit de cabine is de bagageruimte eenvoudig te bereiken. Het is niet nodig om te stoppen en uit te stappen om bij de bagage te kunnen komen. Op de afdekhoes kunnen overigens ook lichte spullen gelegd worden, tot een maximum van 5 kilogram.