25 februari 2002
Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147

de alfa romeo 147 challenge racewagen is klaar voor de start

25 februari 2002 | "Het is een echte racewagen geworden!", verklaart ingenieur Adamo van het Italiaanse N.Technology vol trots, wanneer hij de Alfa 147 Challenge auto presenteert in de windtunnel van Fiat. Na maandenlang testen is de bolide voor de Nederlandse Pearle Alfa 147 Challenge 2002 af en wordt gestart met de productie in gelimiteerde serie van 30 stuks voor de Nederlandse wedstrijdserie van acht races op het Circuit van Zandvoort, het TT Circuit van Assen en de fameuze Nurburgring.

De Alfa 147, volgt in de Nederlandse racesport de Alfa 156 op, waarmee drie jaar lang in de Pearle Alfa 156 Challenge vele duels zijn uitgevochten. Nu is het de beurt aan de Alfa 147. Hans Vervoorn, Directeur Public Relations van Fiat Auto Nederland: "Van meet af aan was het onze opzet een uiterst competitieve racetoerwagen te ontwikkelen. Vorig jaar is daarvoor een prototype gebouwd, dat wij uitgebreid hebben getest met onder andere Challenge kampioene Sandra van der Sloot en Jeroen Bleekemolen. Op basis van onze ervaringen met deze auto is door N.Technology uit Italie, de officiele tuner van Alfa Romeo en Fiat, de uiteindelijke raceversie ontwikkeld".

Alfa Romeo 147

De Alfa 147 Challenge auto onderscheidt zich duidelijk van zijn voorganger. Veel gewicht is bespaard door gebruik te maken van een lichtgewicht carrosserie, die speciaal door de Alfa Romeo fabriek wordt vervaardigd. De vier zijruiten zijn gemaakt van kunstsof, terwijl de voorruit continu elektrisch wordt verwarmd. Ook heeft het originele dashboard plaats gemaakt voor een lichtgewicht kunststof versie van glasfiber. De coureur verkrijgt zijn informatie via een LCD display, waarop vier verschillende pagina's met belangrijke informatie door een drukknop zijn op te roepen. De bedieningsknoppen zijn verplaatst naar een satelliet, die rechts naast de rijd(st)er is gemonteerd. De race Alfa 147 is verder voorzien van een sequentiele zesversnellingsbak en een speciaal voor deze auto ontwikkelde airbox, die de lucht aanzuigt via de behuizing van de linker koplamp en zorgt voor meer motorvermogen. De 2,0 liter Twin Spark krachtbron levert zo'n 200 pk. Verder is de 147 Challenge auto uitgerust met lichtgewicht 17-inch wielen. De wegligging wordt positief beinvloed door verstelbare spoilers voor en achter, die zorgen voor meer downforce in de bochten.

Hans Vervoorn tot slot: "We hebben er hard aan gewerkt, maar de Alfa 147 Challenge auto is een bijzonder aantrekkelijke, echte racewagen geworden. Belangrijke onderdelen zoals de motor en de versnellingsbak worden verzegeld, waardoor alle rijders over technisch identieke auto's zullen beschikken. Daarnaast zijn we verheugd dat we een aantal nieuwe rijders en teams mogen begroeten. Zoals het team van Michael Bleekemolen en dat van Olav Mol. We zijn ervan overtuigd dat we met de Pearle Alfa 147 Challenge autosport op hoog niveau zullen bieden, zowel voor de deelnemers als het publiek".