21 februari 2002
 

Honda NSX

Honda NSX is aerodynamisch verbeterd

21 februari 2002 | De Honda NSX staat flink gewijzigd aan het begin van modeljaar 2002. De opvallendste verandering komt op conto van het front: de opklapbare koplampen hebben plaats gemaakt voor vaste verlichtingsunits. Andere wijzigingen hebben betrekking op de aerodynamica en de uitrusting. De techniek is als vanouds. Nieuw is de NSX Type-R.

Kenners weten het: de Honda NSX is een juweel. Deze volbloed sportwagen is voor het nieuwe modeljaar uiterlijk enigszins herzien. De koplampen vallen het meest in het oog. Multireflector schijnwerpers werpen vanachter helder glas een totaal nieuw licht op de uitdagende wegen en circuits. Ook nieuw zijn de voor- en achterbumper, de aankleding van de portieren en de indeling van de achterlichten. Door deze veranderingen is de aerodynamica verbeterd. Bovendien vallen de nieuwe wielen in het oog. De velgen zijn van gesmeed lichtmetaal en in samenwerking met de Japanse tak van velgenprofessionals BBS ontwikkeld. Voor gaan er 215/40 R 17 banden omheen en achter 255/40 R 17. De voordelen voor de enthousiaste bestuurder: een nog stabieler weggedrag, ook als op de limiet een bocht wordt aangesneden.

Honda NSX

Ook in het interieur is de NSX opgefrist. De dashboardinstrumenten, middenconsole, deurpanelen en de bedieningsknoppen van de audio installatie en airconditioning zijn in nieuwe tinten uitgevoerd. Bovendien zijn er nieuwe carrosserie- en bekledingskleuren beschikbaar. Nieuw is de Honda NSX Type-R. De Honda-technici hebben vooral gestreefd naar gewichtsreductie en een nog bredere toepassing van racetechnologie. Bij de Type-R wordt royaal gebruik gemaakt van het sterke en lichte koolstofvezel.

De Honda NSX is sinds 1990 op de markt. Hij is er met vast of met targadak. Bovendien zijn er twee motoren: een 3,2 liter met handgeschakelde 6 versnellingsbak, die 206 kW/280 pk levert bij 7.300 toeren, plus een 3,0 liter met automaat (4 versnellingen), die 188 kW/256 pk bij 6.800 toeren levert. Beide krachtbronnen zijn geheel lichtmetalen V6 VTEC-motoren met vier bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en voor elke cilinder een aparte ontsteking. De drijfstangen zijn van titanium. De NSX blinkt uit door zijn gebruiksvriendelijke karakter. Lastige nukken, zoals veel andere supersportwagens die hebben, zijn hem vreemd. De NSX wordt (net als de S2000) geproduceerd in Honda's Tochigi-fabriek, waar relatief kleine aantallen auto's worden gebouwd door toegewijde medewerkers. In deze fabriek wordt nog veel met de hand gedaan in plaats van met robots.