21 februari 2002
 

Daewoo

daewoo ontwikkelt nieuwe zes-cilinder motor

21 februari 2002 | Daewoo Motor heeft deze maand in Korea haar nieuwe, moderne 125 kW sterke zescilinder motor gepresenteerd die, tamelijk uniek, dwars in de motorruimte wordt geplaatst. Grote voordelen van deze constructie zijn dat zowel de omvang van de krachtbron als het gewicht, het geluid en de trillingen behoorlijk zijn afgenomen.

Afwijkend van conventioneel geplaatste automotoren, zijn de oost-west gemonteerde krachtbronnen van Daewoo technisch omschreven als 'dwarsgeplaatste zes-in-lijn motor, horizontaal gemonteerd, waardoor vierwielaandrijving en een fikse toename in motorvermogen en economisch brandstofverbruik mogelijk zullen zijn'. Conventionele motoren, met als onofficiele benaming 'noord-zuid gemonteerd', zijn verticaal geinstalleerd, waardoor beperkingen aan het ontwerp van de auto worden opgelegd. "Met het succes van de nieuwe oost-west motoren, codenaam L6, is Daewoo nu ook sterk vertegenwoordigd in het zescilinder marktsegment," aldus een woordvoerder van de Daewoo fabriek. "Daewoo's nieuwe krachtbron is volledig uit aluminium vervaardigd, waardoor het gewicht met de helft is afgenomen ten opzichte van de conventionele gietijzeren motoren. Daarnaast kan deze motor volledig worden gerecycled en voldoet hij aan de strengste eisen op het gebied van milieubescherming in Europa en Amerika."

Daewoo's oost-west motoren, beschikbaar in twee versies van respectievelijk 2.000 cc en 2.500 cc, zullen worden gebruikt voor het nieuwe Daewoo topmodel dat in de loop van dit jaar in Europa op de markt verschijnt. De 2.5-liter heeft een boring x slag volume van 77 x 89.2 mm. Door deze uitbreiding van het motorenpallet beschikt Daewoo over een complete reeks krachtbronnen, varierend van 800 tot 2.500 cc. Afgezien van de 800 cc motor in de Matiz heeft de Koreaanse autoproducent voor haar middenklasse auto's tot nu toe motoren aangeschaft die zijn gebaseerd op ontwerpen van GM, zoals van het Australische Holden.

"De jaarproductie van 30.000 oost-west krachtbronnen zal Daewoo een besparing opleveren van zo'n $ 30 miljoen," aldus Pieter Stokman van Daewoo Motor Benelux. "De ontwikkeling van de motor heeft zeven jaar in beslag genomen en vergde een investering van 40 miljoen US dollar. Een belangrijk voordeel van deze krachtbron is dat in de toekomst ook 3,4 en andere zescilinder afleidingen mogelijk zullen zijn." Tegelijkertijd met de ontwikkeling van de motor heeft Daewoo binnen haar grootste productiecomplex in Bupyeong, ten westen van Seoel, een nieuwe L6 motorenfabriek gebouwd.

 
Websitewww.daewoo.nl
Deel via