19 februari 2002
Mercedes-Benz CLK Coupe

Mercedes-Benz CLK Coupe

tijdens de salon van geneve toont mercedes de nieuwe clk coupe

19 februari 2002 | Mercedes-Benz zet op de 72ste Autosalon van Geneve, die wordt gehouden van 7 tot en met 17 maart 2002, een jarenlange coupetraditie voort met de introductie van een model met indrukwekkende techniek: de nieuwe CLK-Klasse.

Met een nieuw ontwikkeld onderstel, sterkere motoren en technisch geavanceerde opties biedt de nieuwe Mercedes volgens de fabrikant een rijervaring die uniek is in deze klasse. Klanten kunnen kiezen uit zeven motoren, drie versnellingsbakken, twee design- en uitrustingslijnen en talrijke aantrekkelijke kleurencombinaties. Zes van de zeven motoren zijn nieuw of doorontwikkeld, waardoor tot 20 kW/27 pk meer vermogen en een tot vijftien procent hoger koppel beschikbaar zijn. Tegelijkertijd is het brandstofverbruik van de CLK-Klasse ten opzichte van het voorgaande model met gemiddeld 6 procent gereduceerd. Aan de top van het nieuwe CLK-aanbod staan twee versies met V8-motor: de CLK 500 (225 kW/306 pk) en de CLK 55 AMG, waarvan de doorontwikkelde krachtbron nu een indrukwekkend maximum vermogen van 270 kW/367 pk levert. Met deze bijzonder sterke motoren accelereert de nieuwe CLK in respectievelijk 6,0 en 5,2 seconden van 0 naar 100 km/h.

Mercedes-Benz CLK Coupe

Wat de carrosserie betreft, hebben de Mercedes-technici met name vooruitgang geboekt op het gebied van veiligheid en aerodynamica. De torsiestijfheid van de carrosserie is met veertig procent verbeterd. De toepassing van hoogwaardige staallegeringen is vrijwel verdubbeld; deze zijn zeer sterk en laag van gewicht. De Cw-waarde van de nieuwe CLK bedraagt slechts 0,28 en dat is de laagste waarde in deze klasse. De nieuwe Mercedes coupe is standaard uitgerust met de modernste veiligheidssystemen voor de inzittenden: adaptieve airbags (met tweetraps-activering) voor bestuurder en voorpassagier, zij- en windowbags plus gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers voor alle zitplaatsen. Bij het opblazen van de tweetraps passagiersairbag wordt voor het eerst ook rekening gehouden met het gewicht van de voorpassagier. Al met al is de CLK-Klasse een nieuwe vertegenwoordiger van de praktijkgeorienteerde Mercedes-veiligheidsconcepten en vanzelfsprekend heeft de CLK de zwaarste crashtests van Mercedes-Benz doorstaan.

In vergelijking met het voorgaande model is de nieuwe CLK 71 mm langer, 18 mm breder en 42 mm hoger. De wielbasis is met 25 mm verlengd tot 2.715 mm. De inzittenden profiteren van deze grotere afmetingen door een nog royalere binnenruimte. Dit komt met name tot uiting in de hoofd- en beenruimte en de breedte op elleboog- en schouderhoogte. Het dashboard, de middenconsole, portierpanelen en zitplaatsen zijn nieuw ontworpen, waardoor ook het interieur het eigen karakter van de CLK-Klasse benadrukt. De bedieningselementen zijn binnen handbereik geplaatst; de ronde instrumenten met klassiek design geven duidelijke informatie over snelheid, toerental en tijd; decoratieve details zoals de chroomringen rond de instrumenten en de sierpanelen van hout of bewerkt aluminium op de middenconsole benadrukken de kwaliteit van het interieur. Automatische systemen ontlasten de bestuurder en verhogen het bedieningscomfort.