19 februari 2002
 

Peugeot

2 nieuwe prototypes bij peugeot: de RC schoppen aas en de RC ruiten aas

19 februari 2002 | Met de nieuwe RC's laten de ontwerpers en de technici van Peugeot zien waartoe ze in staat zijn als het gaat om de passie voor het merk in een auto uit te drukken. De nieuwe ontwerpen zijn twee 2+2 coupees die onderling verschillen in hun dwarsgeplaatste middenmotor: een benzinemotor voor de RC (RC ♦ ♠) en een HDi-diesel voor de RC (RC ♦ aas).

De monocoque van een RC is opgebouwd uit geimpregneerd carbonvezel op honingraatpanelen; het geheel is verlijmd door verhitting in een autoclaaf. Deze zelfdragende structuur omvat een kooi van THLE-staal en vormt, samen met het dakpaneel, een sterke en stijve constructie waaraan de uitwendige carrosseriedelen en de semi-vleugeldeuren zijn bevestigd. Binnen deze structuur heeft de brandstoftank een plaats gekregen en zijn de bevestigingspunten van de voorwielophanging en de stuurinrichting aangebracht. De aandrijfunit is gemonteerd in een buizenframe dat als een geheel aan de achterzijde van het chassis bevestigd. De schokdempers en de draagarmen van de achterwielophanging zijn direct aan de monocoque gemonteerd.

Aan de achterzijde van de auto, daar waar de luchtstroom de carrosserie loslaat, is een instelbare vleugel aangebracht. Normaal is de neerwaartse lift van de auto neutraal (SCz = 0), maar door de vleugelrand tot maximaal 40 mm te verplaatsen, kan de bestuurder desgewenst de aerodynamische druk op de achterwielen vergroten.

Voor de aandrijfunits is een keuze gemaakt uit het bestaande motorenaanbod. Vanwege het sportieve karakter van de auto's zijn de motoren centraal, vlak voor de achteras, geplaatst. De motoren zijn opgehangen in speciale silentblocs die het doorgeven van eventuele trillingen tegengaan.

Peugeot

De benzinemotor is een viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. De motor heeft een inhoud van 1.997 cm3 en levert een maximaal vermogen van 133 kW en een maximum koppel van 202 Nm.

De HDi-dieselmotor is een viercilinder in lijn met een cilinderinhoud van 2.168 cm3, dubbele bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. Door aanpassingen aan o.a. de vorm van de verbrandingskamers, de inspuitdruk, verstevigde drijfstangen en een nieuwe turbocompressor levert de motor nu een maximum vermogen van 129 kW en een maximum koppel van 400 Nm. Vanzelfsprekend is een roetfilter in het uitlaatsysteem opgenomen.

De motoren van de RC's zijn gekoppeld een 6-versnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen van deze elektro-hydraulisch gestuurde ML6 C-bak zijn bij beide motoren verschillend. Ze kunnen handmatig bediend worden met de pook op de middentunnel of met schakelaars op het stuurwiel. Desgewenst kan de bestuurder het schakelen ook helemaal overlaten aan de elektronica.

Het elektrisch systeem is gebaseerd op dat van de nieuwste 307 met multiplexbedrading. De auto's zijn voorzien van automatische airconditioning, automatisch in- en uitschakelende verlichting en ruitenwissers en een boordcomputer. De RC's hebben een geintegreerde radiotelefoon met CD-speler, navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm en automatisch oproepsysteem.

Peugeot
 
Websitewww.peugeot.nl
Deel via