16 februari 2002
 

Seat Leon (2000 - 2005)

Seat presenteert nieuwe versie van Leon Cupra R

16 februari 2002 | SEAT's nieuwe Leon Cupra R zet nieuwe maatstaven voor het merk SEAT. De nieuwe uitvoering is niet alleen het snelste en krachtigste Leon-model, maar is ook uitgerust met een totaal nieuw en sportief onderstel voor ultiem rijplezier: het 'Agile Chassis Concept'.

De nieuwe Leon Cupra R is geen evolutie van de 180 pk sterke 1.8 liter Leon Turbo. De technische basis van de twee modellen is weliswaar vergelijkbaar, maar daar houdt het mee op. Zo is de viercilindermotor met zijn 20 kleppen en 1.781 cm3 cilinderinhoud, verder verfijnd en opgevoerd. Het resultaat is een maximum vermogen van 210 pk en een maximum koppel van 270 Nm. Dit extra vermogen heeft geleid tot nieuwe dynamische eisen. Meer vermogen maakt hogere snelheden mogelijk en betekent dus een zwaardere belasting van de auto. Zo is er bijvoorbeeld een onderstel nodig dat al dat vermogen probleemloos op de weg kan brengen. Maar daarnaast moet het chassis ook onder alle omstandigheden een grotere dynamische stabiliteit bieden en moet het remvermogen in overeenstemming zijn met de prestaties. SEAT's 'Agile Chassis Concept' biedt dit alles.

De toepassing van het'Agile Chassis Concept' heeft geresulteerd in een nieuwe afstemming van schroefveren en schokdempers, een gewijzigde geometrie van de voorwielophanging, compleet nieuwe bevestigingspunten en lagerbussen van de wielophanging, en een meer directe en alerte besturing. Daarnaast is de Leon Cupra R standaard uitgerust met de jongste generatie van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP en met de nieuwste noodstopbekrachtiging. Vier grote geventileerde remschijven bieden zowel een groot remvermogen als een uitstekende weerstand tegen fading. Als optie zijn grote Brembo-schijven mogelijk. Overigens heeft de nieuwe Leon Cupra R geen overdreven carrosseriedetails nodig om zijn imago uit te dragen. Zijn daadkrachtige, sportieve karakter blijkt overduidelijk uit zijn compacte uitstraling, het verlaagde onderstel, de grotere luchtinlaten, de grote velgen en nog uit enkele andere meer subtiele details.

Seat Leon (2000 - 2005)

Net als in een echte racewagen is het interieur gericht op prestaties. Overbodige elementen, die de aandacht van de bestuurder bij het rijden kunnen afleiden, ontbreken. Het hele interieur van de Leon Cupra R - dashboard, tapijt en bekleding - is volledig uitgevoerd in zwart. De Elegance wordt geaccentueerd door de witte wijzerplaten van de instrumenten, door de metaalkleurige pedalen en voetsteun, en door andere kleuraccenten - zoals het rode schakelpatroon in de zwartlederen pookknop. Om de sportieve uitstraling van deze ultieme Leon nog verder te accentueren is de rugleuning van de voorstoelen voorzien van een geborduurde letter 'R' - een specifiek kenmerk van alle 'high performance' modellen van SEAT Sport. De Leon Cupra R beschikt over een zeer uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting. Zo is de auto standaard uitgerust met antiblokkeersysteem ABS, tractieregeling TCS, stabiliteitsprogramma ESP, airconditioning en een krachtig audiosysteem. Gordelspanners en twee front- en twee zij-airbags (ook op de optionele Recaro-stoelen) zijn standaard. In combinatie met de Recaro-stoelen wordt de achterbank uitgevoerd in een 2+1-configuratie.

Waar het echter uiteindelijk om draait, zijn rijgedrag en prestaties - en daar maakt de Leon Cupra R zijn beloftes waar. Zo is hij 163 kg lichter en biedt meer vermogen dan de Leon Cupra 4 met V6 motor (gewichts/vermogen-verhouding: 6,6 kg/pk). SEAT's 'getrainde atleet' heeft een topsnelheid van 237 km/h, sprint in 7 seconden van 0 naar 100 km/h en legt de kilometer met staande start af in 27,4 seconden. En natuurlijk hoort een auto met een sportief hart ook een overeenkomstig geluid te maken. De uitlaat van de Leon Cupra R maakt een typisch sportief geluid - uiteraard binnen de wettelijke normen.